Mai la pekena cucoq cicah gulai...


Jumpa lagi ye....

Baru tadi je Ummi kongsi ngan semua lunch Ummi utk hari ni....Itu lunch Ummi..Camna plak ngan dinner hari ni...Nak makan apa ya...Dinner ni seelok2nya tak yah la makan berat2 kan...Ummi kalau boleh nak elak la drpd makan nasi pada waktu malam...tapi kekadang terbabas jugak...kalau dah lapaq nasi sangat...bantai juga nasi..tak kira malam ka...gemuk ka...apa ka..janji perut Ummi kenyang...Lepas makan baru nyesal sebab takut gemukksss...Padan muka Ummi....
Berbalik pd dinner Ummi td,...Ummi ngan family mlm ni makan cucoq udang kering goreng...makan n cicah ngan gulai(kari)ikan semalam...Pergghh ...kena yg tu pun dah kira nikmat sesgt...sedaappp....faberet gak tu kalau nak tau...Nak buat bukannya susah pun....Budak darjah 6 pun pandai buat....



Bahan2nya:
-tepung gandum
-1 cawan udang kering (diblend/ditumbuk)
-sebiji cili merah(ditumbuk)
-sebiji bawang besar(dihiris halus)
-sepokok daun bawang(dihiris halus)
-sedikit garam

Caranya :
-Bancuh kesemua bahan diatas ngan air suam.Jgn bagi cair sgt nnti susah nak goreng..Ummi bancuh ngan air suam sbb nak bagi cucoq tu lembut didlm...Setengah org letakkan sebiji telur utk melembutkannya..terpulanglah pd masing2.Lps tu goreng aja hingga garing...Senang kann....



Inilah rupa cucoq yg Ummi buat..


Ni lah gulai yg Ummi bikin semalam..Tak habis ..so perangat balik...cicah ngan cucoq..

Comments

  1. tolong jangan buat saya lapar... hhhahaha

    ReplyDelete
  2. salam ziarah

    gulai perangat mmg besttt...akak suka ciciah ngan roti putih jek (ummi pun org utara gak ke?)
    ..i folo u too

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..