Sodaap nye...



Salam semua.....

Rasanya dah 2 hari Ummi tak buat entry dlm blog ni kann.....Bukannya apa,.Mak ngan Ayah Ummi mai umah ...Depa tidoq di umah Ummi 2 mlm...Jadi tak sempatlah nak melayari blog ni....
Sorry la ya....seronok Mak Ayah ada di sini...Lagi2 seronok adalah anak2 Ummi terutamanya Damia...Sampai ja tok ngan wan di umah..ayat pertama yg keluaq dr mulut Damia ialah..." Kakak riiinduuu la kat tok....."terharu Ummi...macam diajar2...padahal itulah ayat yg sendiri keluaq dr mulut Damia...Alhamdullillah,...baguih anak Ummi ni...Anak2 Ummi ni..kalau tok ngan wan mai umah Ummi mesti depa tak bagi tok ngan wan blk umah...depa mesti suruh tok ngan wan dok lama2 lg kat sini....Emm...itu lah anak2 Ummi..begitu rapat dan mesra dgn tok ngan wan...
Jadi bila Mak ngan Ayah Ummi ada di sini,..apalagi makan sedap la kami kelmarin...tu pun Mak Ummi yg masakkan...Nak tahu apa menu lunch kami...tu pun yg kelmarin punya la...Menunya adalah nasi minyak makan ngan rendang daging negeri sembilan,...sodappp...Mak Ummi pandai buat rendang ni sbb Mak Ummi ni menantu org N9...kalau nak tahu lah ya...Ummi hanya buatkan nasi minyak saja...Mak masakkan menu utama...Nak ke resepinya???....Ni Ummi postkan..try2 la..


Bahan2nya;

1ekor ayam/1 kilo daging
1 packet rempah daging
50 sen cili padi
RM 1 kerisik
Bawang merah dan bawang putih (byk) - dimayang halus2
1/2 kilo santan pekat
4 batang serai - diketuk
1 inci halia - dimayang
1 inci lengkuas - diketuk
sikit bunga lawang,bunga cengkih ,buah pelaga dan kulit kayu manis..




Cara2nya :

-Daging / ayam digaul ngan serbuk kunyit dan garam dahulu.
-Kemudian masukkan bawang,rempah daging,lengkuas,halia,serai,bunga lwg,bunga cengkih,buah pelaga dan kulit kayu manis dan di kacau sebati di atas api sederhana.
-Masak sehingga air daging/ayam kering.
-Kemudian masukkan santan pekat dan dikacau sebati lagi..
-Kemudian masukkan kerisik dan ,gaul diatas api sehingga pekat...
-Letakkan garam sebagai perasa.
-Last,..letakkan hirisan daun kunyit utk menyedapkan dan mewangikan rendang ni...

Comments

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..