Posts

Showing posts from August, 2010

16 Ramadhan 1431..

Image
Salam,...
Hari ni Ummi dah berjaya memikiorkan apa yg patut di masak utk berbuka tadi....Ummi sediakan nasi lemak ngan talam pisang dan utk menghilangkan haus tekak Ummi sediakan jus timun..Alhamdulillah hampir licin jugak lah nasi lemak tadi...Maknanya anak2 Ummi suka lah tu...

Inilah nasi lemak yg Ummi sediakan utk berbuka tadi...Nasi lemak makan ngan sambal sotong kering + sambal kosong + telur rebus + ayam goreng ( ni ayam segera AYAMAS). Burrppp...sedappp sbb lama tak makan nasi lemak..yelah bulan posa.. Adik Mia selalu tanya "hari ni kedai nasi lemak tak bukak ka Ummi?" Ummi dgn kesiannya pun jawablah"ermmm bulan posa kedai nasi lemak tak bukak la adik"Kesian kat Damia..Yelah Adik Mia mmg suka mkn nasi lemak,..Kalau bukan bulan posa,..hari2 En Hubby beli nasi lemak kosong ngan telur rebus kat Adik Mia...

Ni pula Talam Pisang...Ummi pernah ltk n3 resepi talam ni...Ummi kasi nama pengat pisang.. Resepinya boleh lihat kat sini.Mudah saja.Resepi ni pun Ummi belajaq drp …

Nampak sangat Ummi ni dah mula malasss....

Image
Yuhuuu,...
Sepatutnya semalam la Ummi ltk n3 ni tetapi memandangkan Ummi rasa malass sangat jd Ummi tundakan lah kpd hari ni...Tak ada yg istimewa pun menu berbuka kelmarin,...tp Ummi nak ltk jugak n3 ni..Mmg malas betul Ummi semalam,..rasa macam nak goyang kaki aja,..kalau boleh semua nak tersedia....tp no..no..no..Ummi u have to wake up...byk lagi yg tak buat ni...dah la hari2 kena sedia menu berbuka,..ni dok pikiaq plak...kuih raya tak mula lagi,..langsir tak tukaq lagi,..bab lap mengelap tak buat lagi...uuwwaaa...byk sungguh keja Ummi...Bila nak start ni....Barang nak buat kuih pun tak beli lagi...tinggal lagi 2 minggu ni...sempat ka...Sempat kot...Ok la Ummi jgn pikiaq2 sgt,...minggu dpn kita mulakan semua ye...sekarang ni layannnn dish iftar ke 15 Ummi k...

Mee Hoon Goreng Tauchu Ha...ni la dish semalam,..simple sgt kan...Nasib baik En Hubby tak kisah ,..tu pun dia sendiri yg request...Bukannya apa,.nak penuhi selera anak2 jugak...kalau masak dish yg anak2 tak makan...kang rugi pul…

My little princess....

Image
Yuhhu... Jumpa lagi yek...saja Ummi nak ltk n3 ni..Tadi masa solat Maghrib..Ummi terharu ngan telatah dan keletah anak dara Ummi yg sorang ni...Nur Damia Maisarah...Bukannya apa,..org kalut nak solat,..dia pun kalut nak solat jugak...Kalut la dia pakai telekung ngan ambik sejadahnya..Tak mau solat ngan Ummi plak tp nyong..nyong ..jln masuk bilik abang2..nak solat di bilik ni katanya... Selesai aja solat diambilnya buku...konon2 nak baca Yassin la....Ni tengoklah camna rupanya Damia ye...Layannn...
Nur Damia Maisarah

Sesudah selesai solat Maghrib..

Cuba tengok apa yg dipegang Damia,..Konon2 tengah baca Surah Yassin tu...

Eeeee...buruknya gigi Damia....Itulah Ummi cakap dah..no..no..sweet...

Macam ustazah pulak Ummi tengok..Yelah..Ustazah kenit..

Ayam Masak Kicap & Sambal Tumis Sotong...

Image
Salam...
Hari ni tak ada yg istimewa utk berbuka puasa,..Ummi masak ala kadar aja memandangkan Ummi ni cam kekeringan idea utk masak dish yg membuka selera anak2 Ummi.Bila keadaan ini menjelma maka kelazyan nak memasak pun timbullah...tp camna pun kena jugak masak.... Hari ni Ummi masak Sambal Tumis Sotong dan Ayam Masak Kicap...Alhamdulillah masa berbuka tadi,..anak2 berselera makan nasi,..lebih2 lagi Faris yg susah sangat nak makan nasi..Meh kita layan menu hari ni...Sila...sila...

Sambal Tumis Sotong
Bahan2nya: 8 ekor sotong cili kering kisar 1 labu bawang besar - dimesin 2 ulas bawang putih dimesin sedikit belacan - mesin sekali ngan cili kering 1 kpg asam keping garam sedikit gula hirisan bawang besar - hiasan
Cara2nya: Tumiskan bahan2 mesin tadi.Masak sehingga kuahnya pecah minyak..Masukkan asam keping.Masak sehingga kuahnya agak2 kering dan kemudian masukkan sotong.Gaulkan dan masukkan pula garam dan gula.Masak sehingga kuahnya pekat sedikit.Last masukkan hirisan bawang besar.Sedia dihidang.

Pokok Mulberry Ummi berbuah lagi.....

Image
Salam,..
Buat tatapan sahabat2 Ummi,..pokok mulberry ni pernah Ummi postkan entrynya dulu....Kali ni Ummi nak kasi semua tgk ,..pokok ni berbuah lebat lagi...kali ni agak besar skit buahnya...

Tengok tu,...banyaknya buah..Sejak2 Ummi rajin cantas ranting2nya,..dan kebelakangan ni rajin pulak hujan,...hasilnya amat membanggakan..

Tu dia buahnya...Ummi tak pandai la nak snap pic ni sepenuhnya utk nak bagi nampak buahnya keseluruhan pokok...tp macam ni jadilah...Nampak kan buah2nya...

Ni gambar yg paling dekat Ummi snap kat buah tu..

Buat sesiapa yg tak pernah tengok/lihat buah ni...ushar2 la kat sini...

13 Ramadhan 1431

Image
Salam Ramadhan,..
Hari ni hari yg ke 13,..yeh...selama 13 hari berpuasa ni,Ummi tak jejak lagi kaki ke mana2 pasar Ramadhan...wah hebat tu,..hehehe...Ummi harap moga2 boleh kot tahun ni tak yah jejak pasar Ramadhan...boleh ka????Bukan tak mau pi atau berlagak sombong ke pasar Ramadhan,..tp Ummi tak mahu membazir membeli benda yg kekadang bukan nak makan sangat.Bila dah pi pasar Ramadhan,..yg mana tak pernah makan / yg tak suka makan pun akan jadi sedap.Kalau boleh tu,..semua nak dibeli tambah2 kalau bawa anak2 Ummi yg berpuasa,..terliuq depa nanti..Bila dah beli,..balik umah nanti mesti ada yg tak dimakan.Akhirnya masuk dlm tong sampah le... Memandangkan Ummi ni housewife,..jd tak yah la susah2 ke pasar Ramadhan,..lebih afdal rasanya memasak...tp tu pun kelazyan tak mai lagi...Kalau lazy melanda rasa2 pi jugak cari di sana..lain la kalau bekerja ,..mmg tak dan nak masak kan?? Hari ke 13 ni,..Ummi masak simple aja,..janji perut kenyang..sedikit malas pun ada tau ka...tu masak cam gini....

Egg & Crab Stick Puff utk Iftar ke 12

Image
Salam,..
Hari ni ada kenduri berbuka puasa lagi di Surau kat taman perumahan Ummi.Jadi Ummi tak yah la nak masak jenuh2 hari ni..sekadar buat kuih aja...Bukan apa,..kuih ni kira spare utk anak2 lps balik dari surau lps terawih.Ummi rilek banyak la hari ni...Kalau tidak dah masuk dapoq awal2 lagi..tp hari ni Ummi masuk dapoq pukul 4.30pm tadi.... Hari ni Ummi prepare Egg & Crab Puff ....

Inti yg akan diisikan ke dalam puff nanti. Disebelah kiri tu,..inti yg tak diltkkan mayonis lagi dan yg di sebelah kanan tu dah diltkkan mayonis.

Ini setelah diisi inti ke dalamnya.Beginilah rupanya sebelum dibakar.

Beginilah rupanya puff yg sudah dibakar.

Egg & Crab Stick Puff Ermm lihat isi kat dalam tu..Nak lagi sedap makan plak ngan cili sos.Sedaappp...hehehe...tak malu puji sendiri.
Bahan2nya: roti peratha segera - ikut suka nak guna jenama apa pun 5 biji telur - dibuat telur hancur 6 batang crab stick - dipotong kecil2 dan digoreng dahulu 2 biji kentang - dipotong dadu dan digoreng dahulu 1 biji carrot…

Iftar ke11...

Image
Salam Ramadhan,...
Ketemu lagi kita diRamadhan yg ke 11....Cepatnya masa berlalu..Ummi rasa cam baru ja 2 hari lps berpuasa..Di bulan Ramadhan ni,..hari2 Ummi rajin..rajin masak..hehehe..Setakat ni tak miss lagi la masak utk berbuka...cewah2...actionnya Ummi ni...tp tak tau la plak hari kedepan kan... Hari ni...Ummi masak apa ye...ermmm..buat teka teki la plak...apa susah Ummi ni..kasi tau sudah la ye... Hari ni Ummi masak Sambal Ikan Bilis Petai dan Terung,Ikan Plotan Masak Asam ngan Pancake/Lempeng Inggeris...


Sambal Tumis Ikan Bilis Petai dan Terung
Bahan2nya: 1 genggam cili kering 1/2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih sedikit belacan *Bahan2 diatas dikisar halus 2 kpg asam keping sedikit garam sedikit gula 1 cawan biji petai 1 biji terung panjang - dipotong kecil
Cara2nya: Goreng ikan bilis terlebih dulu.Begitu juga dgn terung,.digoreng dulu. Tumiskan bahan kisar tadi.Masak sehingga garing. Selepas tu masukkan asam keping dan ltk sedikit air. Setelah agak kering baru masukkan terung tadi,petai d…

En Hubby request apa ya????

Image
Bismillahirrahmanirrahim...
Ummi baru aja balik dr terawih...ya Allah ...2 mlm ni bengang gak la ngan si Damia ni...nak ikut Ummi pi surau..tp sampai aja kat surau...dok la diam sat..lps tu...ya Rabbi mulut dia dah pot pet...pot pet...buat bising...tension Ummi tuhan aja yg tau...kalau tak pi rasa rugi gak....dah la tahun lps berapa hari aja buat terawih...takkan tahun ni sama jugak...Anak org lain boleh gak dok diam tp Damia ni...ermmm memanjang membebel...tak padan dgn kenit....Tp walau camna pun Ummi tak heran..selagi boleh pi Ummi try gak ... Habis sudah cerita tu...Ummi nak cerita la request En Hubby utk berbuka hari ni...teringin nak makan nasi la plak...Jadi mintak la Ummi buat kari kepala ikan...hari ni Ummi pi market lewat jugak ...kepala ikan pun habis da....apa nak buat Ummi beli la ikan sardine...ala yg kaler biru2 tu...Ummi pun tak tau nama apa ikan tu tp mak Ummi kata tu pun ikan sardine.Ummi buat gulai org utara panggil.Lps tu Ummi buat ikan siakap stim ni....Ni Faris suk…

Iftar 9 yg paling simple...

Image
Salam Khamis buat semua...
Hari ni berbuka ngan yg simple2 aja...memandangkan anak2 Ummi bersama2 En Hubby berbuka di surau kat tmn perumahan Ummi..Ada kenduri berbuka di sana....Ummi berbuka ngan adik Damia aja ..Dish simple aja..lagi pun Ummi ni kalau berbuka,..tak berapa ingin sgt nak makan nasi...jadi Ummi sediakan mee sanggul goreng ngan kuih lompang.Simple kan...easy pun easy..easy as ABC...cewah2...

Mee Sanggul Goreng
Bahan2nya; 1 peket mee sanggul - direndam dahulu 1/2 labu bawang besar - dihiris 2 ulas bawang putih - dihiris cili kisar sos tomato sos tiram kicap manis garam gula 1 peket fish ball sedikit daging 2 batang sosej - di potong kecil 50 sen taugeh
Cara2nya: Tumiskan hirisan bawang2 tadi sehingga agak2 garing. Kemudian masukkan cili kisar.Ikut kepedasan masing2. Masak sehingga cili garing dan hilang bau cili. Lepas tu masukkan kicap manis,sos tomato dan sos tiram. Selepas itu masukkan daging,fish ball dan potongan sosej tadi.Masak sekejap. Kemudian masukkan garam dan sedikit gula..kacau l…

Iftar 8....

Image
Salam Ramadhan,...
Hari ni Ummi agak bengang la sebab tetiba aja tong gas dah kering...Ya Allah ..dah la nak masak...gas plak dah habis....boring betoi...tapi nasib Ummi baik sebab En Hubby balik kejap dr tempat kerja utyk tukarkan tong gas....lps dr tu ..., kepala tong gas plak rosak...tukaq lain jugak...Kalau tidak hari ni Ummi rasa cam nak gantung periuk aja...tak yah masak...tambah2 kelazyan Ummi dah mula melanda....malas aja nak masuk dapoq...Rasa mcm nak dok goyang kaki aja....tapi no.. no.. no...tak baik... tak baik...nnti anak2 ngan En Hubby nak berbuka ngan apa... Nasib baik jugak la...request En Hubby utk hari easy2 aja..tak lah renyah2 sgt...mudah...anak2 Ummi pun suka...Mudah disediakan,amat ringkas,menyelerakan dan mengenyangkan...Alhamdulillah rezeki kami sekeluarga utk hari ni ialah Koeteow & Mee Sup Tulang dan Agar Agar Koko.

Koeteow & Mee Sup Tulang
Bahan2nya; Tulang lembu Sedikit isi daging lembu *2 labu bawang besar *2 ulas bawang putih *2 inci halia 1 peket sup bun…