Islamic Widget

Followers

copy la..

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Thursday, August 26, 2010

16 Ramadhan 1431..


Salam,...

Hari ni Ummi dah berjaya memikiorkan apa yg patut di masak utk berbuka tadi....Ummi sediakan nasi lemak ngan talam pisang dan utk menghilangkan haus tekak Ummi sediakan jus timun..Alhamdulillah hampir licin jugak lah nasi lemak tadi...Maknanya anak2 Ummi suka lah tu...


Inilah nasi lemak yg Ummi sediakan utk berbuka tadi...Nasi lemak makan ngan sambal sotong kering + sambal kosong + telur rebus + ayam goreng ( ni ayam segera AYAMAS).
Burrppp...sedappp sbb lama tak makan nasi lemak..yelah bulan posa..
Adik Mia selalu tanya "hari ni kedai nasi lemak tak bukak ka Ummi?"
Ummi dgn kesiannya pun jawablah"ermmm bulan posa kedai nasi lemak tak bukak la adik"Kesian kat Damia..Yelah Adik Mia mmg suka mkn nasi lemak,..Kalau bukan bulan posa,..hari2 En Hubby beli nasi lemak kosong ngan telur rebus kat Adik Mia...


Ni pula Talam Pisang...Ummi pernah ltk n3 resepi talam ni...Ummi kasi nama pengat pisang..
Resepinya boleh lihat kat sini.Mudah saja.Resepi ni pun Ummi belajaq drp Mak Ummi.



Haa...inilah Jus timun.Ummi ambik resepi ni dari Majalah Rasa.

Bahan2nya;
2 biji timun - dibuang bijinya
2 biji limau nipis - diambil jusnya
air gula

Cara2nya:
Ummi guna mesin jus buah.Ummi mesin timun tadi.Kemudian jus timun tu di campur bersama2 ngan limau nipis dan air gula.Ltk plak ais cube...Errmmm hilang dahaga bila diminum sejuk2..Rupa2nya sedap jugak ye timun bila dibuat jus.




Petang tadi Ummi ngan Faris kutip buah mulberry yg boleh tahan jugaklah banyaknya.Niat di hati tu nak buat jeruk...Ala jeruk simple2 aja.Ummi ltk sedikit garam dan gula.Gaul bersama2 ngan buah yg dikutip tadi.Lps tu Ummi simpan dalam peti sejuk bhgn beku .Tadi Ummi dan anak2 try makan jeruk yg Ummi buatkan tadi...ooohhh jadik jugak...rangup lagi..mau tak rangup..Ummi ltk kat bhgn beku...Buahnya pun segar aja..Habiss lincin jeruk tu...lain kali nak buat lagilah macam ni...

Nampak sangat Ummi ni dah mula malasss....


Yuhuuu,...

Sepatutnya semalam la Ummi ltk n3 ni tetapi memandangkan Ummi rasa malass sangat jd Ummi tundakan lah kpd hari ni...Tak ada yg istimewa pun menu berbuka kelmarin,...tp Ummi nak ltk jugak n3 ni..Mmg malas betul Ummi semalam,..rasa macam nak goyang kaki aja,..kalau boleh semua nak tersedia....tp no..no..no..Ummi u have to wake up...byk lagi yg tak buat ni...dah la hari2 kena sedia menu berbuka,..ni dok pikiaq plak...kuih raya tak mula lagi,..langsir tak tukaq lagi,..bab lap mengelap tak buat lagi...uuwwaaa...byk sungguh keja Ummi...Bila nak start ni....Barang nak buat kuih pun tak beli lagi...tinggal lagi 2 minggu ni...sempat ka...Sempat kot...Ok la Ummi jgn pikiaq2 sgt,...minggu dpn kita mulakan semua ye...sekarang ni layannnn dish iftar ke 15 Ummi k...


Mee Hoon Goreng Tauchu
Ha...ni la dish semalam,..simple sgt kan...Nasib baik En Hubby tak kisah ,..tu pun dia sendiri yg request...Bukannya apa,.nak penuhi selera anak2 jugak...kalau masak dish yg anak2 tak makan...kang rugi pulak...membazir aja...

Bahan2nya;
1 peket mee hoon - direndam
1 genggam cili kering - dikisar
1 labu bawang besar - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
1 sudu besar tauchu - dikisar bersama2 bhn diatas
sedikit sos tomato
sedikit kicap manis
1 mangkuk udang
1 bungkus fish ball - dibelah 2
2 keping fish kek - dikerat2 kecil2
2 pokok sawi
taugeh - ikut citarasa,..(Ummi suka ltk byk)

Cara2nya:
Tumiskan bahan2 yg telah dikisar. Masak sehingga garing dan pecah minyak.Kemudian masukkan sos tomato dan kicap manis.kacau lagi.Selepas itu masukkan udang,fish ball dan fish kek.Masukkan garam dan gula sebgai perasa.Setelah itu masukkan meehoon dan sawi.gaul sehingga sebati.Last baru masukkan taugeh dan gaul lagi.Masak sekejap aja ,..jgn goreng sehingga taugeh tu layu,..nanti tak sedap...Sedia dihidang..taburkan hirisan daun bawang dan hirisan cili merah.


Cucur Ikan Bilis
Sedap kalau dicicah ngan gulai perangat.....makan ngan cili sos pun sedap jugak...Adik Mia makan begitu saja..Nak buat pun senang aja...

Bahan2nya;
250gm tepung gandum
1 genggam ikan bilis - ditumbuk
1 biji cili merah - ditumbuk
1 labu bawang besar - dihiris halus
1 biji telur - tak mau bubuh pun tak apa
garam
air suam - utk membanccuh

Cara2nya;
Bancuh kesemua bahan di atas sehingga sebati.Kemudian goreng dgn menggunakan minyak yg byk..

Tuesday, August 24, 2010

My little princess....


Yuhhu...
Jumpa lagi yek...saja Ummi nak ltk n3 ni..Tadi masa solat Maghrib..Ummi terharu ngan telatah dan keletah anak dara Ummi yg sorang ni...Nur Damia Maisarah...Bukannya apa,..org kalut nak solat,..dia pun kalut nak solat jugak...Kalut la dia pakai telekung ngan ambik sejadahnya..Tak mau solat ngan Ummi plak tp nyong..nyong ..jln masuk bilik abang2..nak solat di bilik ni katanya...
Selesai aja solat diambilnya buku...konon2 nak baca Yassin la....Ni tengoklah camna rupanya Damia ye...Layannn...

Nur Damia Maisarah


Sesudah selesai solat Maghrib..


Cuba tengok apa yg dipegang Damia,..Konon2 tengah baca Surah Yassin tu...


Eeeee...buruknya gigi Damia....Itulah Ummi cakap dah..no..no..sweet...


Macam ustazah pulak Ummi tengok..Yelah..Ustazah kenit..

Ayam Masak Kicap & Sambal Tumis Sotong...


Salam...

Hari ni tak ada yg istimewa utk berbuka puasa,..Ummi masak ala kadar aja memandangkan Ummi ni cam kekeringan idea utk masak dish yg membuka selera anak2 Ummi.Bila keadaan ini menjelma maka kelazyan nak memasak pun timbullah...tp camna pun kena jugak masak....
Hari ni Ummi masak Sambal Tumis Sotong dan Ayam Masak Kicap...Alhamdulillah masa berbuka tadi,..anak2 berselera makan nasi,..lebih2 lagi Faris yg susah sangat nak makan nasi..Meh kita layan menu hari ni...Sila...sila...


Sambal Tumis Sotong

Bahan2nya:
8 ekor sotong
cili kering kisar
1 labu bawang besar - dimesin
2 ulas bawang putih dimesin
sedikit belacan - mesin sekali ngan cili kering
1 kpg asam keping
garam
sedikit gula
hirisan bawang besar - hiasan

Cara2nya:
Tumiskan bahan2 mesin tadi.Masak sehingga kuahnya pecah minyak..Masukkan asam keping.Masak sehingga kuahnya agak2 kering dan kemudian masukkan sotong.Gaulkan dan masukkan pula garam dan gula.Masak sehingga kuahnya pekat sedikit.Last masukkan hirisan bawang besar.Sedia dihidang.


Ayam Masak Kicap

Bahan2nya:
1/2 ekor ayam - dikerat kecil2 dan goreng separa masak.
1 labu bawang besar - ditumbuk
3 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
2 batang serai - ditindik
kicap manis
sos tomato
1 sudu makan serbuk lada hitam
sedikit garam dan gula (Ummi tak ltk pun)
hirisan bawang besar
hirisan cili hijau dan merah

Cara2nya:
Tumiskan bahan2 yg ditumbuk sehingga agak2 garing.Kemudian masukkan serai dan gaul lagi.Lepas itu masukkan ayam yg digoreng tadi dan gaul sebati.Masukkan kicap manis ,tomato sos dan serbuk lada hitam.Gaul sebati.Masukkan sedikit air...Kemudian masak sehingga kuahnya agak2 pekat dan last taburkan hirisan bawang besar ngan hirisan cili hijau dan merah.Gaul sehingga sebati...Ummi tak ltk dah garam dan gula...Terpulang kpd masing2 ye..kalau nak ltk garam dan gula...Selamat mencuba..Sedap dimakan ngan nasi yg panas2.

Monday, August 23, 2010

Pokok Mulberry Ummi berbuah lagi.....


Salam,..

Buat tatapan sahabat2 Ummi,..pokok mulberry ni pernah Ummi postkan entrynya dulu....Kali ni Ummi nak kasi semua tgk ,..pokok ni berbuah lebat lagi...kali ni agak besar skit buahnya...


Tengok tu,...banyaknya buah..Sejak2 Ummi rajin cantas ranting2nya,..dan kebelakangan ni rajin pulak hujan,...hasilnya amat membanggakan..


Tu dia buahnya...Ummi tak pandai la nak snap pic ni sepenuhnya utk nak bagi nampak buahnya keseluruhan pokok...tp macam ni jadilah...Nampak kan buah2nya...


Ni gambar yg paling dekat Ummi snap kat buah tu..


Buat sesiapa yg tak pernah tengok/lihat buah ni...ushar2 la kat sini...


13 Ramadhan 1431


Salam Ramadhan,..

Hari ni hari yg ke 13,..yeh...selama 13 hari berpuasa ni,Ummi tak jejak lagi kaki ke mana2 pasar Ramadhan...wah hebat tu,..hehehe...Ummi harap moga2 boleh kot tahun ni tak yah jejak pasar Ramadhan...boleh ka????Bukan tak mau pi atau berlagak sombong ke pasar Ramadhan,..tp Ummi tak mahu membazir membeli benda yg kekadang bukan nak makan sangat.Bila dah pi pasar Ramadhan,..yg mana tak pernah makan / yg tak suka makan pun akan jadi sedap.Kalau boleh tu,..semua nak dibeli tambah2 kalau bawa anak2 Ummi yg berpuasa,..terliuq depa nanti..Bila dah beli,..balik umah nanti mesti ada yg tak dimakan.Akhirnya masuk dlm tong sampah le...
Memandangkan Ummi ni housewife,..jd tak yah la susah2 ke pasar Ramadhan,..lebih afdal rasanya memasak...tp tu pun kelazyan tak mai lagi...Kalau lazy melanda rasa2 pi jugak cari di sana..lain la kalau bekerja ,..mmg tak dan nak masak kan??
Hari ke 13 ni,..Ummi masak simple aja,..janji perut kenyang..sedikit malas pun ada tau ka...tu masak cam gini....


Gulai Sardin

Bahan2nya:
1 tin besar sardin - dibuang kuahnya sedikit.
*4 ulas bawang merah - dihiris halus
*1 ulas bawang putih - dihiris halus
*1/2 sudu makan halba campur
1 peket rempah kari ikan - digaul dgn sedikit air
air asam jawa
sedikit santan
garam
sedikit gula
2 biji ubi kentang - dikerat 4
1 labu bawang besar - dikerat 4
1 cili hijau - dibelah 2 tak putus

Cara2nya:
Tumiskan dulu bahan yg bertanda *.Biar hingga garing skit.Kemudian masukkan rempah tadi.Masak hingga pecah minyak.Setelah pecah minyak...masukkan ubi kentang,Masak sehingga ubi tu agak2 empuk baru masukkan air asam jawa dan santan.Setelah kuah mendidih baru masukkan sardi,garam dan skit gula.Masak sekejap.Last masukkan bawang besar dan cili hijau.Kalau nak kuah pekat,..biar masak lama sedikit.


Sayur Tumis Petola & Cendawan.

Bahan2nya:
1 biji petola - dipotong kecil2
2 peket cendawan
2 bungkus suun - direndam seketika.
3 ulas bawang merah - dihiris
1 ulas bawang putih - dikatok2
1 biji cili merah - dihiris
sedikit udang
sedikit air
garam

Cara2nya;
Tumiskan bahan2 hirisan bersama2 ngan bawang putih dan udang kecil.Tumis hingga naik bau,..kemudian masukkan sedikit air.Ltkkan garam dan biar ia mendidih.Setelah mendidih baru masukkan sayur petola dan cendawan.Masak biar hingga sayur tu agak2 layu.Last masukkan suun yg direndam tadi.Sedia dihidang.


Agar Agar Merah Kosong.
Potong kecil2 kemudian letak dlm peti ais...ermmm sedap dan sejuk aja bila dimakan.

Sunday, August 22, 2010

Egg & Crab Stick Puff utk Iftar ke 12


Salam,..

Hari ni ada kenduri berbuka puasa lagi di Surau kat taman perumahan Ummi.Jadi Ummi tak yah la nak masak jenuh2 hari ni..sekadar buat kuih aja...Bukan apa,..kuih ni kira spare utk anak2 lps balik dari surau lps terawih.Ummi rilek banyak la hari ni...Kalau tidak dah masuk dapoq awal2 lagi..tp hari ni Ummi masuk dapoq pukul 4.30pm tadi....
Hari ni Ummi prepare Egg & Crab Puff ....


Inti yg akan diisikan ke dalam puff nanti.
Disebelah kiri tu,..inti yg tak diltkkan mayonis lagi dan yg di sebelah kanan tu dah diltkkan mayonis.


Ini setelah diisi inti ke dalamnya.Beginilah rupanya sebelum dibakar.


Beginilah rupanya puff yg sudah dibakar.


Egg & Crab Stick Puff
Ermm lihat isi kat dalam tu..Nak lagi sedap makan plak ngan cili sos.Sedaappp...hehehe...tak malu puji sendiri.

Bahan2nya:
roti peratha segera - ikut suka nak guna jenama apa pun
5 biji telur - dibuat telur hancur
6 batang crab stick - dipotong kecil2 dan digoreng dahulu
2 biji kentang - dipotong dadu dan digoreng dahulu
1 biji carrot - dipotong dadu dan digoreng dahulu
1 labu bawang besar - dipotong dadu
1 biji cili merah - dipotong dadu/kecil2
sedikit garam
2/3 sudu serbuk lada hitam
mayonis

Cara2nya:
Tumiskan dulu bawang dan cili yg dipotong dadu tadi.
Kemudian masukkan kesemua bahan yg tlh digoreng dahulu termasuklah telur hancur.
Gaul kesemuanya biar sebati.
Kemudian masukkan garam dan serbuk lada hitam dan gaul kesemuanya.
Masukkan ke dalam bekas dan lps tu gaul bersama2 ngan mayonis.
Kemudian ambik sekeping roti peratha tadi,..masukkan inti ke dalamnya dan dilipat dua.
Lps tu tekan ngan garfu ditepi2nya.
Sapu mentega diatasnya dan bakar sehingga masak dan garing.
*roti peratha segera = roti canai segera - ada dijual di supermarket.

Saturday, August 21, 2010

Iftar ke11...


Salam Ramadhan,...

Ketemu lagi kita diRamadhan yg ke 11....Cepatnya masa berlalu..Ummi rasa cam baru ja 2 hari lps berpuasa..Di bulan Ramadhan ni,..hari2 Ummi rajin..rajin masak..hehehe..Setakat ni tak miss lagi la masak utk berbuka...cewah2...actionnya Ummi ni...tp tak tau la plak hari kedepan kan...
Hari ni...Ummi masak apa ye...ermmm..buat teka teki la plak...apa susah Ummi ni..kasi tau sudah la ye...
Hari ni Ummi masak Sambal Ikan Bilis Petai dan Terung,Ikan Plotan Masak Asam ngan Pancake/Lempeng Inggeris...



Sambal Tumis Ikan Bilis Petai dan Terung

Bahan2nya:
1 genggam cili kering
1/2 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
sedikit belacan
*Bahan2 diatas dikisar halus
2 kpg asam keping
sedikit garam
sedikit gula
1 cawan biji petai
1 biji terung panjang - dipotong kecil

Cara2nya:
Goreng ikan bilis terlebih dulu.Begitu juga dgn terung,.digoreng dulu.
Tumiskan bahan kisar tadi.Masak sehingga garing.
Selepas tu masukkan asam keping dan ltk sedikit air.
Setelah agak kering baru masukkan terung tadi,petai dan last masukkan ikan bilis goreng tadi.
kacau sehingga sebati.Jgn lupa plak ltkkan garam dan gula ya.Goreng sehingga kuahnya pekat dan melekat2 kat isi2 tadi.



Ikan Plotan Masak Asam
Dish ni mmg pembuka selera...rasa masam2 manis dan masin mmg boleh buat Ummi makan 2 pinggan nasi tau...

Bahan2nya:
3 ekor ikan plotan - dikerat 2 dan digoreng dahulu
1/2 labu bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris halus
1 serai - ditindik
air asam jawa
gula dan garam

Cara2nya:
Tumiskan bahan2 hirisan sehingga agak garing.Kemudian masukkan air asam jawa.Biarkan mendidih seketika.Lepas tu baru masukkan garam dan gula.Last baru masukkan ikan goreng tadi.Hiaskan dgn hirisan capsicum hijau dan baby tomato...Sedia dihidang.



Ni extra dish.Ikan kering goreng bawang..Ltk hirisan bawang besar banyak2...ermm sedap..dan menyelerakan


Pancake /Lempeng Inggeris
Resepi ni Ummi ambik dari blog Chef Hanieliza :http://hanieliza.blogspot.com/ tapi Ummi ada tokok tambah gak...Tq buat chef ye...dah lama Ummi cari resepi pancake yg mudah ni..akhirnya dapat juga....Credit la buat chef..sebab sudi kongsi resepi.Ummi ngan family makan pancake ni ngan jem rasberry dan peanut butter...ermmm sedap...lembut aja doh nye..

Inilah bancuhannya dan Ummi guna pan utk buatkannya.Pan ni kecik je..pan goreng telur mata.

Dan inilah rupa pancake Ummi sebelum disapu ngan jem.Ummi rasakan lain kali Ummi nak buat pancake ni cicah ngan kuah durian pasti sedapkan...Kecik aja pancake Ummi sebesar bentuk serabai...

Bahan2nya:
2cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur
1 cawan susu segar (Ummi guna satu kotak susu fullcream dutch lady)
Ummi tambah 1/3 cawan air (chef Hanieliza tak ltkkan air)
3 sudu besar minyak masak.

Cara2nya:
Kesemua bahan digaul sekali.Nak blend pun boleh.
Adunannya seperti diatas.Kemudian buat pancake tu seperti diatas.Ltkkan sedikit mentega kat pan tu kalau tak mau bagi melekat.
Resultnya seperti di bawah :

Pancake yg telah disapu jem rasberry

Friday, August 20, 2010

En Hubby request apa ya????


Bismillahirrahmanirrahim...

Ummi baru aja balik dr terawih...ya Allah ...2 mlm ni bengang gak la ngan si Damia ni...nak ikut Ummi pi surau..tp sampai aja kat surau...dok la diam sat..lps tu...ya Rabbi mulut dia dah pot pet...pot pet...buat bising...tension Ummi tuhan aja yg tau...kalau tak pi rasa rugi gak....dah la tahun lps berapa hari aja buat terawih...takkan tahun ni sama jugak...Anak org lain boleh gak dok diam tp Damia ni...ermmm memanjang membebel...tak padan dgn kenit....Tp walau camna pun Ummi tak heran..selagi boleh pi Ummi try gak ...
Habis sudah cerita tu...Ummi nak cerita la request En Hubby utk berbuka hari ni...teringin nak makan nasi la plak...Jadi mintak la Ummi buat kari kepala ikan...hari ni Ummi pi market lewat jugak ...kepala ikan pun habis da....apa nak buat Ummi beli la ikan sardine...ala yg kaler biru2 tu...Ummi pun tak tau nama apa ikan tu tp mak Ummi kata tu pun ikan sardine.Ummi buat gulai org utara panggil.Lps tu Ummi buat ikan siakap stim ni....Ni Faris suka..kalau ada ni baru dia nak makan nasi...Apa tunggu lagi...mai kita layannnnn..zassss...


Kari@Gulai Ikan

Bahan2nya;
1 ekor ikan - disiang dan dikerat 4
1 peket rempah kari - dibancuh ngan air tp kalau nak kuah lagi pekat blend ngan 1 labu bawang besar.
*2 helai daun kari
*5 ulas bawang merah - dihiris
*1 ulas bawang putih - dihiris
*1 sudu besar halba campur
1 cawan santan
air asam
garam
sedikit aje gula...perasa ni.
6 btg bendi
1 biji cili hijau - dikerat tgh2nya
1 biji tomato - dikerat 6

Cara2nya:
Tumiskan bahan yg bertanda* sehingga wangi dan agak2 garing.
Lepas tu masukkan rempah kari.Masak sehingga kuahnya pecah minyak.
Setelah pecah minyak,..baru masukkan air asam..Ummi ltk lebih skit..tak mau santan byk.
Setelah mendidih baru masukkan santan,garam dan skit je gula..
Biarkan mendidih sekejap,..lps tu baru masukkan ikan.Kacau perlahan2..takut ikan hancur.
Last baru masukkan bendi,cili hijau dan potongan tomato..
Siap dihidang..



Ikan Siakap Stim ala2 Ummi
Apasal ala2 Ummi ...ermmm sebab senang sgt...

Bahan2nya:
1 ekor ikan siakap - disiang dan dikelar isinya
1 labu bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris halus2
2 biji limau kasturi
garam
skit je gula sebagai penambah rasa.

Cara2nya;
Taburkan kesemua bahan diatas,.keatas ikan tadi.Kemudian perahkan air limau kasturi tu,..kulitnya jgn buang ..bubuh sekali.Ltkkan garam dan skit gula.Last kukus sehingga masak.
Dah masak..siap dihidang...Ermmm cicah plak ngan air asam..teranggkaat...


Sambal belacan
Yg ni takkan tak tau buat..sonang baitu...skit belacan,garam.cili padi dan cili merah skit.Tumbuk sampai lumat .Lepas tu ltk air asam..Jadilah ia..


Ulam2an
Ulam petai rebus ngan ulam pucuk paku rebus...


Roti John
Ni buat anak2 Ummi...Ummi ltk daun salad kat dlmnya...lagi sedap..

Bahan2nya:
6 biji roti hotdog - di belah tgh dan disapu mentega dpn belakang
1 mangkuk daging hancur
1 sudu besar sos lada hitam - Ummi guna sos Life
1 labu bawang besar - dipotong dadu
1 biji tomato - dipotong dadu
4 biji telur
sedikit garam

Cara2nya:
Mula2 gorengkan dulu daging hancur hingga masak.Kemudian masukkan sos tiram.Kacau hingga sebati.Lps tu ambil daging goreng tadi dicampur ngan 4 biji telur,bawang, tomato dan garam.Pukul biar sebati.Kemudian sapu atas roti tadi dan bakar atas pan.Balik2kan roti tu...kalau nak garing.Sedap dimakan ngan mayonis dan sos cili.

...SELAMAT MENCUBA...

Thursday, August 19, 2010

Iftar 9 yg paling simple...

Salam Khamis buat semua...

Hari ni berbuka ngan yg simple2 aja...memandangkan anak2 Ummi bersama2 En Hubby berbuka di surau kat tmn perumahan Ummi..Ada kenduri berbuka di sana....Ummi berbuka ngan adik Damia aja ..Dish simple aja..lagi pun Ummi ni kalau berbuka,..tak berapa ingin sgt nak makan nasi...jadi Ummi sediakan mee sanggul goreng ngan kuih lompang.Simple kan...easy pun easy..easy as ABC...cewah2...


Mee Sanggul Goreng

Bahan2nya;
1 peket mee sanggul - direndam dahulu
1/2 labu bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
cili kisar
sos tomato
sos tiram
kicap manis
garam
gula
1 peket fish ball
sedikit daging
2 batang sosej - di potong kecil
50 sen taugeh

Cara2nya:
Tumiskan hirisan bawang2 tadi sehingga agak2 garing.
Kemudian masukkan cili kisar.Ikut kepedasan masing2.
Masak sehingga cili garing dan hilang bau cili.
Lepas tu masukkan kicap manis,sos tomato dan sos tiram.
Selepas itu masukkan daging,fish ball dan potongan sosej tadi.Masak sekejap.
Kemudian masukkan garam dan sedikit gula..kacau lagi dan masukkan mee yg direndam tadi.
Last masukkan taugeh daan hidangkan mee ngan hirisan daun bawang,hirisan cili dan hirisan telur dadar.


Kuih Lompang

Bahan2nya
50 sen gula merah
2 camca besar gula
* masak kedua2 bahan2 di atas dgn 2 cawan air.Kemudian tapiskan dan biarkan suam dahulu.

2 cawan tepung beras
2 sudu kecil air kapur.
*Gaulkan kedua2 bahan2 diatas dgn air gula yg suam tadi.Kemudian kukusnya.Sebelum tu kukus acuan sekejap...kemudian baru masukkan adunan tadi.
Kukus selama 15-20minit.Kemudian lompang ni dimakan bersama2 kelapa parut yg diltkkan sedikit garam.

Wednesday, August 18, 2010

Iftar 8....

Salam Ramadhan,...

Hari ni Ummi agak bengang la sebab tetiba aja tong gas dah kering...Ya Allah ..dah la nak masak...gas plak dah habis....boring betoi...tapi nasib Ummi baik sebab En Hubby balik kejap dr tempat kerja utyk tukarkan tong gas....lps dr tu ..., kepala tong gas plak rosak...tukaq lain jugak...Kalau tidak hari ni Ummi rasa cam nak gantung periuk aja...tak yah masak...tambah2 kelazyan Ummi dah mula melanda....malas aja nak masuk dapoq...Rasa mcm nak dok goyang kaki aja....tapi no.. no.. no...tak baik... tak baik...nnti anak2 ngan En Hubby nak berbuka ngan apa...
Nasib baik jugak la...request En Hubby utk hari easy2 aja..tak lah renyah2 sgt...mudah...anak2 Ummi pun suka...Mudah disediakan,amat ringkas,menyelerakan dan mengenyangkan...Alhamdulillah rezeki kami sekeluarga utk hari ni ialah Koeteow & Mee Sup Tulang dan Agar Agar Koko.


Koeteow & Mee Sup Tulang

Bahan2nya;
Tulang lembu
Sedikit isi daging lembu
*2 labu bawang besar
*2 ulas bawang putih
*2 inci halia
1 peket sup bunjut tulang
garam
(bahan yg bertanda * dimesin)

Cara2nya:
Tuangkan bahan mesin tadi bersama2 ngan tulang dan daging lembu ke dalam periuk.Kemudian masukkan air dan rebus sehingga daging empuk.Sebelum tu masukkan sup bunjut tulang .Rebus sehingga supnya dari jernih sehingga pekat..Letakkan garam sebagai perasa.Mudah kan nak buat sup cara Ummi.
Kemudian celurkan koeteow & mee kuning.Tuangkan sup keatas koeteow & mee tadi.Letakkan hirisan daun bawang,taukua goreng,hirisan tomato dan bawang goreng...tp jgn lupa ngan sambal merah penyedap rasa...
Nak buat sambal tu lg senang...ambilkan segenggam cili kering yg direbus terlebih dahulu bersama2 ngan 1 labu bawang besar dan 1 ulas bawang putih.Blend kesemua dan tumis seperti buat sambal tumis.Masak sehingga garing dan masak cilinya.Letakkan garam dan sedikit gula.



Agar Agar Koko

Resepi ni Ummi ambil dari KAK ROSE dr blog ni : http://seripayaku.blogspot.com.Ummi belek2 blog beliau...menarik sesgt rupa agar2 tu...rasa teringin nak buat dan nak rasa..nasib baik la..bahan2 yg nak digunakan tu mmg dah ada kat dapoq buruk Ummi...Bila Ummi buat agar2 ni..mmg tlh menarik minat anak2 Ummi utk makan...apasal Ummi cakap camtu..ye lah..ketiga2 anak2 Ummi tak sabaq nak makan ...tambah2 si kecik molek tu...Damia.
Terima kasih buat Kak Rose dan credit buat beliau kerna nak resepi yg diberi ni amat mudah..tq...tq..

Bahan2nya:

Lapisan koko:
8 gm agar agar tali
2 cawan air
1/3 cawan gula
1/3 cawan koko

Lapisan susu:
10gm agar2 tali
1 3/4 cawan air
1/2 cawan gula
1 cawan susu sejat
esen vanilla

Cara2nya:
Masak agar2 bersama2 ngan air sehingga larut.
Kemudian masukkan gula dan coklat.Kacau perlahan hingga larut dan tapiskan.
Tuangkan ke dalam bekas / acuan yg diingini.Biarkan beku.
Kemudian cakar sikit lapisan coklat utk tuang lapisan susu nnti.
Utk buat lapisan susu ,..macam buat lapisan koko juga.
Tuang berselang seli ke dalam acuan kalau ingin rupa seperti diatas ye..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails