Hidangan 1 Ramadhan..


Salam 1 Ramadhan,..

Ramadhan dah menjelma...1 Ramadhan adalah hari cuti di tempat ummi ni...jd anak2 Ummi tak bersekolah lah ye...Seronok bebenor lah depa sebab Ummi sekeluarga berpeluanglah bersahur dan berbuka kat umah Mak Ummi di SP...Mak n Ayah Ummi lagiiilah...sbb 1st posa boleh berbuka ramai2....kalau tdk terpaksalah mereka berdua aja...nasib la..adik Ummi..si Angah dok dekat ngan umah Mak Ayah...So dapatlah berbuka bersama2....tak lah sunyi nanti Mak ngan Ayah..Biasala..org pencen...anak2 ngan cucu tak dok dekat mesti rasa sunyi kan...tambah2 bulan posa plak...
Hari 1st posa apa yg kami sekeluarga berbuka....jadi nak tahu..layannnn pics kat bwh ni...Sebelum2 ni Ummi ada postkan resepi dish seperti ini....tp hari ni Mak Ummi yg masakkan...Ummi tolong2...bantu2 aja....

Inilah paparan kesemua menu Ummi sekeluarga utk 1 Ramadhan.


Air asam air tgn Mak Ummi...cicah ngan Ketam stim...Sedapp..


Ketam stim...ketam ni Damia mmg suka sgt...dia plak yg terlebih2 dr org yg berposa...Jgn tak caya ya..Damia dah habiskan 2 ekorrr ketam..fuyooo,..minat sungguh Damia ngan ketam.


Ini adalah rendang hati lembu..sama resepinya mcm rendang daging yg Ummi pernah postkan resepinya dlm blog ni..


Ini plak..daging lada hitam..


Ya...ermm..ini plak adalah buah melaka...

Bahan2nya:
tepung pulut - 1 peket kecik
sedikit tepung beras
air pandan - Ummi blend daun pandan ngan air sejuk/ais..ni Ummi ambik petua dr buku resepi Saji.
gula melaka - dipotong kecil (intinya)
parutan nyior

Cara2nya:
Kedua2 tepung tu di bancuh ngan air pandan tadi sehingga jd doh..
Kemudian bulat2kannya..
Letakkan potongan gula melaka ke dlmnya.
Sebelum tu rebuskan air sehingga mendidih.
Setelah air mendidih,..masukkan bebola doh tadi..rebus sehingga ia timbul.
Toskan dan golekkan ke dlm parutan nyior yg tlh diletakkan garam sedikit.
Maka siaplah ia...senangkan.

Comments

  1. ummi org Sp eh?SP kt bhg mana ye?

    ReplyDelete
  2. adoi sedapnyerrr....kesian acu kat kajang ni...berbuka gitu gitu je...uhukkksss....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..