16 Ramadhan 1431..


Salam,...

Hari ni Ummi dah berjaya memikiorkan apa yg patut di masak utk berbuka tadi....Ummi sediakan nasi lemak ngan talam pisang dan utk menghilangkan haus tekak Ummi sediakan jus timun..Alhamdulillah hampir licin jugak lah nasi lemak tadi...Maknanya anak2 Ummi suka lah tu...


Inilah nasi lemak yg Ummi sediakan utk berbuka tadi...Nasi lemak makan ngan sambal sotong kering + sambal kosong + telur rebus + ayam goreng ( ni ayam segera AYAMAS).
Burrppp...sedappp sbb lama tak makan nasi lemak..yelah bulan posa..
Adik Mia selalu tanya "hari ni kedai nasi lemak tak bukak ka Ummi?"
Ummi dgn kesiannya pun jawablah"ermmm bulan posa kedai nasi lemak tak bukak la adik"Kesian kat Damia..Yelah Adik Mia mmg suka mkn nasi lemak,..Kalau bukan bulan posa,..hari2 En Hubby beli nasi lemak kosong ngan telur rebus kat Adik Mia...


Ni pula Talam Pisang...Ummi pernah ltk n3 resepi talam ni...Ummi kasi nama pengat pisang..
Resepinya boleh lihat kat sini.Mudah saja.Resepi ni pun Ummi belajaq drp Mak Ummi.



Haa...inilah Jus timun.Ummi ambik resepi ni dari Majalah Rasa.

Bahan2nya;
2 biji timun - dibuang bijinya
2 biji limau nipis - diambil jusnya
air gula

Cara2nya:
Ummi guna mesin jus buah.Ummi mesin timun tadi.Kemudian jus timun tu di campur bersama2 ngan limau nipis dan air gula.Ltk plak ais cube...Errmmm hilang dahaga bila diminum sejuk2..Rupa2nya sedap jugak ye timun bila dibuat jus.




Petang tadi Ummi ngan Faris kutip buah mulberry yg boleh tahan jugaklah banyaknya.Niat di hati tu nak buat jeruk...Ala jeruk simple2 aja.Ummi ltk sedikit garam dan gula.Gaul bersama2 ngan buah yg dikutip tadi.Lps tu Ummi simpan dalam peti sejuk bhgn beku .Tadi Ummi dan anak2 try makan jeruk yg Ummi buatkan tadi...ooohhh jadik jugak...rangup lagi..mau tak rangup..Ummi ltk kat bhgn beku...Buahnya pun segar aja..Habiss lincin jeruk tu...lain kali nak buat lagilah macam ni...

Comments

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..