Simple dish untuk berbuka...


Salam semua...

Dah makan dah ke...???Setengah org ...bunyi aja azan Maghrib terus makan apa aja hidangan yg dah disediakan...Ada plak tu,...makan kurma dan minum seteguk air,...lps tu pi solat Maghrib...makan selepas solat Maghrib..Yg macam ni pun ada,..berbuka dgn kurma dan seteguk air...lps solat terawih baaaruuu makan apa yg tlh disediakan.Sahabat2 Ummi ni di kategori yg mana satu ek...???Kalau Ummi...ikut keadaan.....kalau dah tak thn lapaq sgt....makan dulu baru solat maghrib...tapi kalau tak berselera...Ummi solat Maghrib dulu..then baru makan..
Kekadang kita yg berpuasa ni walaupun menahan lapar dan dahaga pun boleh alami ketidak seleraan...asyik2 nak minum aja..minum sampai kembong perut...lps tu kenyang..macam mana nak makan yg lain...tu yg tak dak selera tu...Ummi mengalami keadaan ni masa 1st day puasa...
Macam tu jugak la dgn anak2 Ummi...minum aja lebih..tambah plak anak Ummi yg sorang ni si Faris mmg susah nak makan...Semalam berbuka Ummi ada sediakan nasi tp tak dijamah pun oleh Faris...Yg dia tahu...minum air ngan makan kuih aja...Macam tu jugak la di waktu sahur...cukup susah nak makan nasi...Kalau Danish...senang aja...bagi apa pun dia makan ..tolak kayu ngan batu aja.Itu sebabnya payah la Ummi nak memikiorkan apa yg nak masak utk berbuka...Kalau masak nasi ngan lauk pauk...pun tak habis...nanti membazir la plak...
Jadi hari ni Ummi masak la Bihun sup ayam ngan dessert Puding cocktail.Minuman hari ni Ummi buat air bandung...Ok le tu...Biar skit aja menu...janji tak membazir dan jgn hairan ya...dish bihun sup tu dah nak habis pun....Macam tu baru senang hati...nanti masa sahur Ummi cadang buat nasi goreng sudah la...ringkas kan...



Ini lah Bihun Sup Ayam..Selalunya Ummi buat bihun sup pakai daging...Ni Ummi ubah pakai ayam..Ummi letak byk bawang besar mesin..kasi manis supnya...Ummi tak rebus naik sup tu...Ummi tumiskan dulu bawang besar mesin,skit bawang putih mesin ngan skit halia mesin..lps tu baru masukkan ketulan ayam...biar ia keluarkan air ayam dulu baru ltkkan air dan rebus.Jgn lupa lak ltk sup bunjut,..garam sebagai perasa. kalau boleh tu rebus lama2 biar sampai lembut sesangat isi ayam tu...Yg lain tu seperti bihun,..senang aja kan...celur,..bahan hiasan dan penambah enaknya ltk la..taukua goreng,daun bwg dan daun sup,bwg goreng dan sambal cili..


Puding cocktail ni pun bukannya susah mana nak buat...Kalau tak caya try ambik resepi..Ummi pun lupa kat mana Ummi ambik resepi ni...Anyway..tq la kpd sesiapa yg tlh kongsikan resepi ni ye...

Bahan2nya:
1 peket agar agar serbuk
1 tin buah cocktail
4 cawan mug air
1 cawan gula
2 biji telur
3 sudu makan tepung kastard
1/2 tin susu cair

Cara2nya:
Masak air,gula dan agar agar serbuk sampai mendidih.
Sambil2 tu kacau telur ngan tepung kastard dlm bekas lain.
Bila agar agar dah mendidih,baru tuangkan susu,bancuhan telur ngan tepung tadi dan last buah cocktail
.Kacau lagi dan lps tu tuang ke dalam bekas yg anda suka.

Comments

  1. sedap2.. buat teringin nak makan yang mak saya masak plak..

    ReplyDelete
  2. sedapnya bihun sup utara jenis kaler kuning tuh...slurp!!!

    alahai..berjiran rupanya kg kita ek...mak akak duk kt tmn sri tanjung...dekat yg amat..jalan kaki pun leh smp..raya ni akak x sure balik SP ke tak sbb due bersalin kan...kalo balik,leh la jumpa :)

    ReplyDelete
  3. ummi.. sedapnya bihun sup & cocktail pudding tu... teringin nak terai la... nanti zareene amik resipi dari blog ummi ye.. :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..