Lunch utk hari ni...


Salam semua,...

Hari ni Sunday,..pasti ada diantara sahabat2 Ummi ni tak bekerja hari ni kan,...off day kan..tp bagi Ummi,..hari ni adalah hari permulaan bagi minggu ini.Hari ni lah anak2 Ummi start sekolah bagi minggu yg baru...ya lah kan Ummi kan dok di utara,..jadi weekend dah berakhir,..maka menjelmalah week yg baru,..Aktiviti harian berjalan macam biasalah...tambah2 anak2 bersekolah,.,maka aktivitinya lebihlah skit....restnya kurang la...
Apa aktiviti anda ya hari ni,...mesti ada diantara sahabat2 Ummi sedang leka di supermarket,..shopping2,...jalan2...lepak2 kat umah,...atau pi picnic kan.....Ummi kat umah hari ni mcm biasalah ye,...aktiviti pagi ngan mengemas rumah,..sapu2...basuh baju...sidai baju...hantaq anak ke school,..ambik anak dr school...main masak2 kat dapoq....aaiihhhh mcm2 ...lotih sunggoh Ummi...
Aktiviti masak macam biasa lah ye,..mmg kena masak...kalau tak masak,..malaih la plak nak pi kedai pi beli lauk...baik masak..w/pun simple..janji anak2 makan hasil tgn Ummi...cewaahhh..tu ckp org semangat masak,..cuba kalau malaih masak....pi jugak beli kat kedai...
Apa Ummi masak di hari Ahad yg redup2....sejuk2...hujan2..kat sini ya...Ya sahabat Ummi hari ni Ummi masak Sup sayur fucuk dan sambal tumis udang...Ok le tu,..anak2 Ummi suka makan nasi ngan sup sayur fucuk ni...Kekadang anak2 suka meratah aja sayur fucuk tu...



Sup Sayur fucuk

Bahan2nya:
sayur fucuk - 5 fucuk direndam dahulu..
carrot - di potong nipis
ubi kentang - dikerat 6
suun - 1 bungkus
daun bawang - 2 pokok ,..di potong jgn kecil2
tauhu jepun - 1 bungkus,.. dipotong 6
1 kiub sup ayam
sebiji telur
bwg merah dan bwg putih utk tumisan

Cara2nya:
-Tumiskan bawang merah dan bawang putih.
-kemudian masukkan air,..agak2 ye mcm nak buat sup
-lps tu masukkan kiub sup ayam.
-biarkan mendidih dan lps tu masukkan ubi kentang dan carrot.
-rebus seketika ,..biar empuk ubi.
-pecahkan sebiji telur.
-lps tu baru masukkan kesemua sayur lain
-masukkan garam.


ni pic dari dekat...



ini pula sambal tumis udang,...Ummi guna udang yg kecil utk buat sambal ni,..biar rasa manis udang.Udang ni bila dibuat sambal ..lembut aja isinya walaupun Ummi hanya buang kulit ekor dan kepalanya aja.Sambal ni kalau makan ngan nasi lemak lagi ummph..
...SELAMAT MENCUBA...

Comments

  1. pandainyer ummi masak...saya suka sangat nampak sedap sangat...nak sikit boleh...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..