Iftar 8....

Salam Ramadhan,...

Hari ni Ummi agak bengang la sebab tetiba aja tong gas dah kering...Ya Allah ..dah la nak masak...gas plak dah habis....boring betoi...tapi nasib Ummi baik sebab En Hubby balik kejap dr tempat kerja utyk tukarkan tong gas....lps dr tu ..., kepala tong gas plak rosak...tukaq lain jugak...Kalau tidak hari ni Ummi rasa cam nak gantung periuk aja...tak yah masak...tambah2 kelazyan Ummi dah mula melanda....malas aja nak masuk dapoq...Rasa mcm nak dok goyang kaki aja....tapi no.. no.. no...tak baik... tak baik...nnti anak2 ngan En Hubby nak berbuka ngan apa...
Nasib baik jugak la...request En Hubby utk hari easy2 aja..tak lah renyah2 sgt...mudah...anak2 Ummi pun suka...Mudah disediakan,amat ringkas,menyelerakan dan mengenyangkan...Alhamdulillah rezeki kami sekeluarga utk hari ni ialah Koeteow & Mee Sup Tulang dan Agar Agar Koko.


Koeteow & Mee Sup Tulang

Bahan2nya;
Tulang lembu
Sedikit isi daging lembu
*2 labu bawang besar
*2 ulas bawang putih
*2 inci halia
1 peket sup bunjut tulang
garam
(bahan yg bertanda * dimesin)

Cara2nya:
Tuangkan bahan mesin tadi bersama2 ngan tulang dan daging lembu ke dalam periuk.Kemudian masukkan air dan rebus sehingga daging empuk.Sebelum tu masukkan sup bunjut tulang .Rebus sehingga supnya dari jernih sehingga pekat..Letakkan garam sebagai perasa.Mudah kan nak buat sup cara Ummi.
Kemudian celurkan koeteow & mee kuning.Tuangkan sup keatas koeteow & mee tadi.Letakkan hirisan daun bawang,taukua goreng,hirisan tomato dan bawang goreng...tp jgn lupa ngan sambal merah penyedap rasa...
Nak buat sambal tu lg senang...ambilkan segenggam cili kering yg direbus terlebih dahulu bersama2 ngan 1 labu bawang besar dan 1 ulas bawang putih.Blend kesemua dan tumis seperti buat sambal tumis.Masak sehingga garing dan masak cilinya.Letakkan garam dan sedikit gula.



Agar Agar Koko

Resepi ni Ummi ambil dari KAK ROSE dr blog ni : http://seripayaku.blogspot.com.Ummi belek2 blog beliau...menarik sesgt rupa agar2 tu...rasa teringin nak buat dan nak rasa..nasib baik la..bahan2 yg nak digunakan tu mmg dah ada kat dapoq buruk Ummi...Bila Ummi buat agar2 ni..mmg tlh menarik minat anak2 Ummi utk makan...apasal Ummi cakap camtu..ye lah..ketiga2 anak2 Ummi tak sabaq nak makan ...tambah2 si kecik molek tu...Damia.
Terima kasih buat Kak Rose dan credit buat beliau kerna nak resepi yg diberi ni amat mudah..tq...tq..

Bahan2nya:

Lapisan koko:
8 gm agar agar tali
2 cawan air
1/3 cawan gula
1/3 cawan koko

Lapisan susu:
10gm agar2 tali
1 3/4 cawan air
1/2 cawan gula
1 cawan susu sejat
esen vanilla

Cara2nya:
Masak agar2 bersama2 ngan air sehingga larut.
Kemudian masukkan gula dan coklat.Kacau perlahan hingga larut dan tapiskan.
Tuangkan ke dalam bekas / acuan yg diingini.Biarkan beku.
Kemudian cakar sikit lapisan coklat utk tuang lapisan susu nnti.
Utk buat lapisan susu ,..macam buat lapisan koko juga.
Tuang berselang seli ke dalam acuan kalau ingin rupa seperti diatas ye..

Comments

  1. salam ummi...comelnya agar2 koko tu...rasanya mesti mabeles kan..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..