Iftar ke11...


Salam Ramadhan,...

Ketemu lagi kita diRamadhan yg ke 11....Cepatnya masa berlalu..Ummi rasa cam baru ja 2 hari lps berpuasa..Di bulan Ramadhan ni,..hari2 Ummi rajin..rajin masak..hehehe..Setakat ni tak miss lagi la masak utk berbuka...cewah2...actionnya Ummi ni...tp tak tau la plak hari kedepan kan...
Hari ni...Ummi masak apa ye...ermmm..buat teka teki la plak...apa susah Ummi ni..kasi tau sudah la ye...
Hari ni Ummi masak Sambal Ikan Bilis Petai dan Terung,Ikan Plotan Masak Asam ngan Pancake/Lempeng Inggeris...



Sambal Tumis Ikan Bilis Petai dan Terung

Bahan2nya:
1 genggam cili kering
1/2 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
sedikit belacan
*Bahan2 diatas dikisar halus
2 kpg asam keping
sedikit garam
sedikit gula
1 cawan biji petai
1 biji terung panjang - dipotong kecil

Cara2nya:
Goreng ikan bilis terlebih dulu.Begitu juga dgn terung,.digoreng dulu.
Tumiskan bahan kisar tadi.Masak sehingga garing.
Selepas tu masukkan asam keping dan ltk sedikit air.
Setelah agak kering baru masukkan terung tadi,petai dan last masukkan ikan bilis goreng tadi.
kacau sehingga sebati.Jgn lupa plak ltkkan garam dan gula ya.Goreng sehingga kuahnya pekat dan melekat2 kat isi2 tadi.



Ikan Plotan Masak Asam
Dish ni mmg pembuka selera...rasa masam2 manis dan masin mmg boleh buat Ummi makan 2 pinggan nasi tau...

Bahan2nya:
3 ekor ikan plotan - dikerat 2 dan digoreng dahulu
1/2 labu bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris halus
1 serai - ditindik
air asam jawa
gula dan garam

Cara2nya:
Tumiskan bahan2 hirisan sehingga agak garing.Kemudian masukkan air asam jawa.Biarkan mendidih seketika.Lepas tu baru masukkan garam dan gula.Last baru masukkan ikan goreng tadi.Hiaskan dgn hirisan capsicum hijau dan baby tomato...Sedia dihidang.



Ni extra dish.Ikan kering goreng bawang..Ltk hirisan bawang besar banyak2...ermm sedap..dan menyelerakan


Pancake /Lempeng Inggeris
Resepi ni Ummi ambik dari blog Chef Hanieliza :http://hanieliza.blogspot.com/ tapi Ummi ada tokok tambah gak...Tq buat chef ye...dah lama Ummi cari resepi pancake yg mudah ni..akhirnya dapat juga....Credit la buat chef..sebab sudi kongsi resepi.Ummi ngan family makan pancake ni ngan jem rasberry dan peanut butter...ermmm sedap...lembut aja doh nye..

Inilah bancuhannya dan Ummi guna pan utk buatkannya.Pan ni kecik je..pan goreng telur mata.

Dan inilah rupa pancake Ummi sebelum disapu ngan jem.Ummi rasakan lain kali Ummi nak buat pancake ni cicah ngan kuah durian pasti sedapkan...Kecik aja pancake Ummi sebesar bentuk serabai...

Bahan2nya:
2cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur
1 cawan susu segar (Ummi guna satu kotak susu fullcream dutch lady)
Ummi tambah 1/3 cawan air (chef Hanieliza tak ltkkan air)
3 sudu besar minyak masak.

Cara2nya:
Kesemua bahan digaul sekali.Nak blend pun boleh.
Adunannya seperti diatas.Kemudian buat pancake tu seperti diatas.Ltkkan sedikit mentega kat pan tu kalau tak mau bagi melekat.
Resultnya seperti di bawah :

Pancake yg telah disapu jem rasberry

Comments

  1. salam ummi,

    wahhh byk menu sedap2..

    akak tak pernah dengar ikan plotan plak..

    ReplyDelete
  2. Yatt: Ummi pun tak berapa kenal ikan gak..tp kat utara ni ,..ikan plotan org kenal..tp di selatan ummi tak tau la plak ....hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..