En Hubby request apa ya????


Bismillahirrahmanirrahim...

Ummi baru aja balik dr terawih...ya Allah ...2 mlm ni bengang gak la ngan si Damia ni...nak ikut Ummi pi surau..tp sampai aja kat surau...dok la diam sat..lps tu...ya Rabbi mulut dia dah pot pet...pot pet...buat bising...tension Ummi tuhan aja yg tau...kalau tak pi rasa rugi gak....dah la tahun lps berapa hari aja buat terawih...takkan tahun ni sama jugak...Anak org lain boleh gak dok diam tp Damia ni...ermmm memanjang membebel...tak padan dgn kenit....Tp walau camna pun Ummi tak heran..selagi boleh pi Ummi try gak ...
Habis sudah cerita tu...Ummi nak cerita la request En Hubby utk berbuka hari ni...teringin nak makan nasi la plak...Jadi mintak la Ummi buat kari kepala ikan...hari ni Ummi pi market lewat jugak ...kepala ikan pun habis da....apa nak buat Ummi beli la ikan sardine...ala yg kaler biru2 tu...Ummi pun tak tau nama apa ikan tu tp mak Ummi kata tu pun ikan sardine.Ummi buat gulai org utara panggil.Lps tu Ummi buat ikan siakap stim ni....Ni Faris suka..kalau ada ni baru dia nak makan nasi...Apa tunggu lagi...mai kita layannnnn..zassss...


Kari@Gulai Ikan

Bahan2nya;
1 ekor ikan - disiang dan dikerat 4
1 peket rempah kari - dibancuh ngan air tp kalau nak kuah lagi pekat blend ngan 1 labu bawang besar.
*2 helai daun kari
*5 ulas bawang merah - dihiris
*1 ulas bawang putih - dihiris
*1 sudu besar halba campur
1 cawan santan
air asam
garam
sedikit aje gula...perasa ni.
6 btg bendi
1 biji cili hijau - dikerat tgh2nya
1 biji tomato - dikerat 6

Cara2nya:
Tumiskan bahan yg bertanda* sehingga wangi dan agak2 garing.
Lepas tu masukkan rempah kari.Masak sehingga kuahnya pecah minyak.
Setelah pecah minyak,..baru masukkan air asam..Ummi ltk lebih skit..tak mau santan byk.
Setelah mendidih baru masukkan santan,garam dan skit je gula..
Biarkan mendidih sekejap,..lps tu baru masukkan ikan.Kacau perlahan2..takut ikan hancur.
Last baru masukkan bendi,cili hijau dan potongan tomato..
Siap dihidang..



Ikan Siakap Stim ala2 Ummi
Apasal ala2 Ummi ...ermmm sebab senang sgt...

Bahan2nya:
1 ekor ikan siakap - disiang dan dikelar isinya
1 labu bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris halus2
2 biji limau kasturi
garam
skit je gula sebagai penambah rasa.

Cara2nya;
Taburkan kesemua bahan diatas,.keatas ikan tadi.Kemudian perahkan air limau kasturi tu,..kulitnya jgn buang ..bubuh sekali.Ltkkan garam dan skit gula.Last kukus sehingga masak.
Dah masak..siap dihidang...Ermmm cicah plak ngan air asam..teranggkaat...


Sambal belacan
Yg ni takkan tak tau buat..sonang baitu...skit belacan,garam.cili padi dan cili merah skit.Tumbuk sampai lumat .Lepas tu ltk air asam..Jadilah ia..


Ulam2an
Ulam petai rebus ngan ulam pucuk paku rebus...


Roti John
Ni buat anak2 Ummi...Ummi ltk daun salad kat dlmnya...lagi sedap..

Bahan2nya:
6 biji roti hotdog - di belah tgh dan disapu mentega dpn belakang
1 mangkuk daging hancur
1 sudu besar sos lada hitam - Ummi guna sos Life
1 labu bawang besar - dipotong dadu
1 biji tomato - dipotong dadu
4 biji telur
sedikit garam

Cara2nya:
Mula2 gorengkan dulu daging hancur hingga masak.Kemudian masukkan sos tiram.Kacau hingga sebati.Lps tu ambil daging goreng tadi dicampur ngan 4 biji telur,bawang, tomato dan garam.Pukul biar sebati.Kemudian sapu atas roti tadi dan bakar atas pan.Balik2kan roti tu...kalau nak garing.Sedap dimakan ngan mayonis dan sos cili.

...SELAMAT MENCUBA...

Comments

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..