13 Ramadhan 1431


Salam Ramadhan,..

Hari ni hari yg ke 13,..yeh...selama 13 hari berpuasa ni,Ummi tak jejak lagi kaki ke mana2 pasar Ramadhan...wah hebat tu,..hehehe...Ummi harap moga2 boleh kot tahun ni tak yah jejak pasar Ramadhan...boleh ka????Bukan tak mau pi atau berlagak sombong ke pasar Ramadhan,..tp Ummi tak mahu membazir membeli benda yg kekadang bukan nak makan sangat.Bila dah pi pasar Ramadhan,..yg mana tak pernah makan / yg tak suka makan pun akan jadi sedap.Kalau boleh tu,..semua nak dibeli tambah2 kalau bawa anak2 Ummi yg berpuasa,..terliuq depa nanti..Bila dah beli,..balik umah nanti mesti ada yg tak dimakan.Akhirnya masuk dlm tong sampah le...
Memandangkan Ummi ni housewife,..jd tak yah la susah2 ke pasar Ramadhan,..lebih afdal rasanya memasak...tp tu pun kelazyan tak mai lagi...Kalau lazy melanda rasa2 pi jugak cari di sana..lain la kalau bekerja ,..mmg tak dan nak masak kan??
Hari ke 13 ni,..Ummi masak simple aja,..janji perut kenyang..sedikit malas pun ada tau ka...tu masak cam gini....


Gulai Sardin

Bahan2nya:
1 tin besar sardin - dibuang kuahnya sedikit.
*4 ulas bawang merah - dihiris halus
*1 ulas bawang putih - dihiris halus
*1/2 sudu makan halba campur
1 peket rempah kari ikan - digaul dgn sedikit air
air asam jawa
sedikit santan
garam
sedikit gula
2 biji ubi kentang - dikerat 4
1 labu bawang besar - dikerat 4
1 cili hijau - dibelah 2 tak putus

Cara2nya:
Tumiskan dulu bahan yg bertanda *.Biar hingga garing skit.Kemudian masukkan rempah tadi.Masak hingga pecah minyak.Setelah pecah minyak...masukkan ubi kentang,Masak sehingga ubi tu agak2 empuk baru masukkan air asam jawa dan santan.Setelah kuah mendidih baru masukkan sardi,garam dan skit gula.Masak sekejap.Last masukkan bawang besar dan cili hijau.Kalau nak kuah pekat,..biar masak lama sedikit.


Sayur Tumis Petola & Cendawan.

Bahan2nya:
1 biji petola - dipotong kecil2
2 peket cendawan
2 bungkus suun - direndam seketika.
3 ulas bawang merah - dihiris
1 ulas bawang putih - dikatok2
1 biji cili merah - dihiris
sedikit udang
sedikit air
garam

Cara2nya;
Tumiskan bahan2 hirisan bersama2 ngan bawang putih dan udang kecil.Tumis hingga naik bau,..kemudian masukkan sedikit air.Ltkkan garam dan biar ia mendidih.Setelah mendidih baru masukkan sayur petola dan cendawan.Masak biar hingga sayur tu agak2 layu.Last masukkan suun yg direndam tadi.Sedia dihidang.


Agar Agar Merah Kosong.
Potong kecil2 kemudian letak dlm peti ais...ermmm sedap dan sejuk aja bila dimakan.

Comments

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..