Pokok kunyit Ummi berbunga lagi...


Bertemu lagi...

Tadi pagi Ummi pi belek la taman Ummi yg sekangkang kera sebelah umah...Belek punya belek..rupa2nya pokok kunyit Ummi dah mengeluarkan bunganya....ermmm sukanya Ummi...Last pokok kunyit ni berbunga pun masa awal tahun dulu.....Dengan sepantas kilatla Ummi ambik gambaq bunganya...bukan senang tau nak dapat bunga kunyit ni....Bunganya mmg cantik dan baunya pun harum...bau macam bau daun kunyit la...Ummi .,..kalau ada bunga ni..tak pernah lps peluang ambik nya...buat apa?? makan la...buat apa lagi...Ummi ngan En Hubby mmg suka makan ulam2an...jadi bunga kunyit ni,..kami jadikan ulam cicah sambal belacan makan ngan nasi tapi hari ni Ummi ambik dulu...Ummi ingat esok Ummi nak buat kerabu la....mesti sedap kan...Bagus tau kalau makan bunga kunyit ni...serupala macam kita makan ubi kunyit...banyak khasiatnya...Lagi pun bukannya senang nak dapat bunga kunyit ni....
Bagi yg tak pernah tengok bunga kunyit,..ni Ummi post kan picnya...Tengok...jgn tak tengok...takut nanti org kata perak (pelik) plak...tak biasa tengok bunga kunyit..hehehe...





Saja ja nak tayang gambaq2 ni kat semua....jgn jeles pokok kunyit Ummi berbunga lagi....

Comments

  1. wah wah...mmg betul tu bunga kunyit byk khasiat...mak ngoh suka makan time d kg dulu...bunga lengkuas pun byk khasiat gak..sesuai utk orang pas bsalin..sbb panas

    ReplyDelete
  2. baru tahu khasiat bunga kunyit..sebelum nie cuma kuyitnya je..

    ReplyDelete
  3. ulam bunga kunyit ni mmg sodap.. hubby su suka sgt...

    ReplyDelete
  4. thanks for sharing gambaq bunga kunyit kak ummi...

    ReplyDelete
  5. cantiknya bunga pokok kunyit tu ummi

    ReplyDelete
  6. pokok kunyit saya pun baru berbunga..nak buat ulam juga lah. tak pernah makan sebelum ni.

    ReplyDelete
  7. Bunga kunyit ni memang cantik, sayang nak makan kan....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..