Salt...





Salam semua,..

Rasanya lama Ummi tak kasi petua kat semua kan,...Ummi bagi petua ni pun utk nak kongsi la ngan semua...ilmu ni sebaik2nya perlu dikongsi dan dihebahkan...ya....
Garam/salt ni kalau tak diletakkan dlm masakan pasti masakan tu tak sedap dan umph kan....Memang wajib lah bagi seorg tukang masak letak garam dlm masakan...tp garam ni bukan aja penyedap masakan tapi ada jugak kegunaannya...







Kegunaan pertama:
Untuk mengurangkan kemasinan ikan kering.
Caranya: Rendamkan ikan kering di dalam air yg ditambahkan dgn garam..Rendam buat seketika.
Kemudian keluarkannya ,dibasuh dan ditoskan.Selepas tu boleh la dimasak /digoreng.Jgnla plak tambah garam lagi ya...





Kegunaan kedua:
Untuk menghilangkan pahit buah peria atau buah petai
Caranya: Potong buah peria/buah petai ,kemudian direndam di dalam air garam selama 10 minit.Kemudian dibasuh dan ditoskan..Bolehlah dimasak selepas itu.Kepahitannya tdklah terasa sgt setelah diguna cara ini.

...SELAMAT MENCUBA...

Comments

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..