Faris suka makan daging masak ni....


Salam ketemu....

Tgh hari camni....lps mkn lunch,..mesti rasa ngantuk kan...camtu la ngan Ummi ..Sesudah solat Zuhur,..mata ni cam tak larat aja nak angkat...mengantuks sesangat..tp Ummi kena hantaq anak Ummi ,..si Faris ke kelas fardhu ain...Balik dr hantaq dia lah ni...Ummi nak masukkan entry ni..takut2 nanti tertunggak lah pulak...tak best la camtu....Minggu lps kan Ummi ada blk Sp,..sbb nak hadiri kenduri kesyukuran kat umah makcik Ummi,....salah satu menu kat situ,..anak2 Ummi cukup suka sangat,...sampai meratah lah lagi...wahh...kira hebat jugak lah tukang masak tu ya....Ummi pun ambik la kesempatan kenen resepinya....Ummi nak try jugak buat di umah nanti...itulah angan2 Ummi....Nahhh...angan2 tu jadi kenyataan...ditambah plak Ummi masakkan kari ikan dan sayur kacang panjang goreng telur...pergh..lengkaplah menu lunch Ummi hari ni....
Kalau nak resepi ni,...pi ambik pencil ngan kertas ya....Resepinya seperti kat bwh ni ye..


Daging masak lada hitam,...ermm Faris suka sangat...try la ye..pasti nanti anda juga akan suka.


Bahan2nya:
Daging (ikut suka berapa byk,...di potong kecil2)
2 ulas bawang besar - dimesin
2 ulas bawang puih - dimesin
1 inci halia - dimesin
sedikit jintan manis - ditumbuk
sedikit lada hitam - ditumbuk
sedikit jintan putih - jgn byk tau,..ditumbuk..
sedikit kunyit serbuk
2 sudu besar sos lada hitam
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap manis
sedikit je ya garam..
kentang - di potong dadu,...jgn kecik sgt,ltk kunyit dan garam...lps tu goreng.
bawang besar di belah 6
sedikit hirisan cili merah/hijau


Cara2nya:
- Daging direbus tanpa air,
- Setelah tu tumiskan bahan yg dimesin tadi,..Biarkan ia agak kering air ,..baru masukkan jintan manis,jintan putih ,lada hitam yg ditumbuk serta kunyit serbuk.
- Kemudian masukkan daging yg direbus tadi,..digaul hingga rata.
- barulah masukkan sos tiram,sos lada hitam dan kicap manis.Gaul hingga sebati dan agak2 kering,..biar kuahnya berpalut bersama2 daging tadi.
- Kemudian ltkkan sedikit garam ya....
- Last but not least letakkan kentang yg digoreng tadi,hirisan bawang besar dan hirisan cili.Gaul hingga rata,...Bila agak2 kering,...barulah angkat.


Ini menu tambahan Ummi,..Kari ikan.Ikan apa ya,..Ummi pun kurang arif ngan ikan2 ni...Ikan ni pun jiran Ummi (Puan Rozita ) yg kasi,..ikan suaminya pancing,..Tq Cik Ta..



Ini sayur kacang panjang goreng telur.En Hubby suka bangat kalau kacang panjang digoreng camni..


Ummi rasa menu kat atas tu,..sahabat Ummi pun pandai buat kan...Ummi ltk entry masak ni bukanya apa pun,..bukannya teringin nak glamer cam chef2 kat luaq tu tp hanya nak kongsi ngan semua yg minat masak dan makan...sebab Ummi loike masak ngan makan...SELAMAT MENCUBA.

Comments

  1. bukak blog akak je mesti jadik lapar.. kenapa haa?? hahah

    ReplyDelete
  2. bagus la tu...kalau tak dpt makan..dapat jamu mata pun jadilah ye Cik Hapiz...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..