Ummi loike dish ni...


Salam kengkawan,...

Dah makan dah ke??Ummi baru aja sudah makan tadi...pukul 3 ptg...Lambatkan Ummi makan lunch kan...Tu la...kalau dah jadi housewife ni...byk kheja nak di settlekan...kekadang makan pun boleh terlupa tau...Tambah2 kalau hari anak2 bersekolah,...rutin menghantar anak ke sekolah pagi dan petang mmg memenatkan,...uuhhh.....nak buat camna,..dah dok umah,..kenalah buat jugak...Lain la yg bekerja,..cukup time lunch,...pi makan,...tak yah nak ingat yg lain,..sudah lunch masuk opis balik...tunggulah sampai pukul 5ptg,..blk umah...Dulu Ummi camtu la...time makan ja tak penah yg lupa,..rasa2 menunggu lagi ada,..tak sabaq nak keluaq makan,..lps tu time nak blk kheja,....semangat yaAllah yg tau...Tp itu dulu la...sekarang Ummi berbakti buat family tercinta 100%..nahhh..ambik kau En.Hubby..ok ke camtu...Ikhlas ni....Cerita bab makan ni,...lambat camna pun Ummi makan...Ummi ttp loike makan...macam mana lah nak slim menyelim...hehehe...Tunggu posa ni kot,..nak kurus..Mudah2an...Ummi makan apa ya lunch hari ni?....Ummi loike sgt ngan menu hari ni...Ummi mmg suka sangat makan tauhu@taukua...buat la camna pun resepinya...ttp suka...tp En Hubby tak berapa minat sgt la ngan taukua ni. Walaupun bg Ummi En.Hubby seorg yg tak cerewet tp Ummi tak mau la hidangkan masakan yg dia tak minat sgt...Jadi Ummi tambah satu lagi menu buat En Hubby,...masak lemak cili padi ikan..OK le tu...
Nak makan ke,..jemput2 la ye....Kat bawah ni Ummi kasi jamu mata buat semua,...Jgn marah ye..


Sambal Tumis Tauhu

Ni lah sambal tumis taukua,..faveret Ummi...Ummi loike sesangat...Kalau pi makan restoran nasi kandaq ka,..Ummi tak penah lupa ambik taukua...Nak buat camna ya...ala senang ja...buat mcm kita buat sambal tumis...kemudian masukkan taukua yg telah digoreng,..kasi pekat skit kuah dia,...ermmm sedap


Masak Lemak Cili Padi Ikan

Nak buat masak lemak ni pun sonang aja...Bahan2nya:cili padi,kunyit hidup,bwg merah,bwg putih,halia,santan ,serai dan garam.
Tumbukla cili padi tu ngan kunyit hidup,..hiris2 ja bwg2 dan halia tu...campak ja dlm periuk...lps tu ltk santan ngan serai yg ditindik,..masak la ia sampai mendidih..lps tu ltk la ikan dan garam.Masak sampai pekat...Ltk plak daun kunyit bagi ada aroma...jadi la..Ni cara Ummi la ye..kalau org lain berbeza plak cara buat masak lemak cili padi..Walaupun ayah Ummi berasal dr N9 tp Ummi masih tak berapa lulus lagi buat masak lemak cili padi...kena belajaq lagi ni...


Comments

  1. selera jer tgk k.as masak...mau gemok lar mawar kalo camni sll

    ReplyDelete
  2. tiap kali datang blog ummi ni, mesti rasa lapar je....

    ReplyDelete
  3. Salam ina...eynda dah follow & linkkan..rajin ye memasak :-)

    ReplyDelete
  4. wahhh~ dah lama sangat sumi xmakan sambal tumis tauhu.. nnt nk suro mami buatkan lahh :)

    ReplyDelete
  5. dah lama x jumpa sambal tumis tauhu ni...bak le ckit...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..