Lihatlah...





Salam,...
Ni Ummi nak crita la plak pasai hobi Ummi...GARDENING......Ummi ni sebenaqnya nak tunjuk hasil dr tanaman Ummi...Terharu pun ada sbb tak sangka hasilnya menjadi l a plak...Pokok ni Ummi tanam tak la sampai setahun lagi tapi hasilnya menjadi jadi ....pokok ni plak tak la susah nak tanam...Ummi tanam pokok ni hanya pakai keratan batang pokok ni shj...semai dulu di tempat lain atau rendam dulu keratan batangnya dlm air sehingga tumbuh tunas baru...Setelah tumbuh ja tunas baru baru la bleh kita ubah pokok ni ke tempat yg kita mau...Nak tau nama pokok ni....emmm kalau di oversea kita bleh dpt buah blue berry atau rasberry...di sini kita ada mulberry...ni la nama pokok ni...buahnya pun seakan-akan buah rasberry...merah ang2 kalau masak ranum tp tak la besaq sgt buah dia...
Ummi dpt tau yg pokok mulberry ni sekarang tlh di komersialkan...dah ada buat jem ngan jus dr buah ni...
Utk pengetahuan semua....bukan shj buah dia kita bleh makan tp pucuknya jugak kita bleh makan sebagai ulaman...Kalau tak caya cuba try...rebus dan cicah ngan sambal belacan makan ngan nasi...eemmm pergh selera....Selain tu pokok ni mmg mengandungi khasiatnya tersendiri...
Khasiat2nya adalah utk penyakit2 seperti:
1)kencing manis
2)hipertensi
3) kolesteral
4)kurang berat badan
5)lelah dan mcm 2 lagi...
Daun mulberry ni kaya ngan calcium,potasium,sodium phosphorus,magnisium,vit A,B1,B2,D,E,folic acid,chlorophyl,dan ada lagi lah...
Cara pengambilannya :
1)Buah bleh dimakan atau dibuat jus
2)Daun muda bleh dibuat ulam atau sayur
3)Daun muda /tua bleh dikeringkan utk dijadikan teh
4)Ranting dan akar pula dikeringkian dan dilarutkan dlm air panas utk diminum..
Ni semua ni sumber Ummi dpt dr pd tukang jual pokok ni kat Ummi..Pakcik tu kata sumber ni didpt dr USM...USM yg buat kajian..
Dos pengambilan tiada had dan tiada kesan sampingan...
Cuba tgk kat gambaq tu....eemmm sihatnya pokok Ummi ni....


Comments

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..