Kasturi ku.....


tu dia sarang burung ada kat atas tu


yeye....lihat la hasilnya...


nampak tak betapa tuanya ia...

Salam....,
Tadi pagi Ummi buat gotong royong skit kat laman umah Ummi....Ummi trim skit2 pokok2 bunga Ummi yang ada kat tepi umah Ummi...Banyak pokok yang Ummi tanam,...nnti Ummi tunjukkan pokok2 kesayangan Ummi ya.....
Salah satu pokok yang Ummi sayang ialah pokok limau kasturi yang ada kat belakang umah Ummi...Pokok tu kalau dipandang...tua la sesgt...mcm org la plak no...ada tua ada muda...tp Ummi tau pokok tu dah tua dah sbb btg pokok tu dah berkerepot dah he...he..he...
Yang mengembirakan Ummi sebenaqnya ialah pokok limau ni menghasilkan buah yang amat banyak sekali....Seronok la sangat Ummi harvest pokok tu...mcm main farm ville la plak....siap pakai kerusi lagi nak harvest buah kasturi ni...Sebabnya pokok tu dah tinggi...tidak tercapai tgn Ummi utk ambiknya...
Atas pokok limau kasturi ni ada la plak sarang burung...oohh....tak sangka burung pun mau hinggap kat pokok Ummi kan....Biaq pi lah burung tu buat umah kat pokok limau tu....mudah mudahan bertambah lagi la rezeki Ummi...
Buah limau kasturi ni sedap kalau pandai cara gunanya..kalau ada ayaq nyoq muda...perah plak limau kasturi dlmnya...emmm pergh sodap menghilang dahaga....
Buah limau kasturi ni gak bleh kita guna dlm masakan,...Ummi suka guna limau kasturi kalau Ummi buat ikan stim dan sambal belacan...baunya harum sesgt...bau yg fresh...
Kekadang Ummi guna limau kasturi utk basuh ikan...org Kedah kata kesaq ikan utk buang hanyir...
Jgn tak tau ya....Ummi akan perah limau kasturi ni ke dlm rendaman sayur spt taugeh,sawi dan lain2 utk mengekalkan kesegarannya...Petua ni Ummi perolehi drpd majalah kesayangan Ummi...Majalah keluarga...
Oleh itu Ummi nak ucapkan ribuan terima kasih lah yg tak terhingga buat Kasturi ku krn menghasilkan buah yg byk buat Ummi sekeluarga....(''mcm la dia baca blog ni'').....

Comments

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..