Nanas ke nenas????




Assalamualaikum .....

Emm cuba lihat gambaq kat atas tu...anda panggil apa buah ni...buah nanas ka atau buah nenas????Ummi dah rujuk dr Kamus Dewan edisi ke-3,..m/s 920 dan m/s 925,nanas adalah nenas ...maksudnya sama dan nanas beerti sejenis tumbuhan yg buahnya boleh dimakan...
Nenas byk terdapat di Indonesia sepanjang tahun..Nenas biasanya bewarna hijau sebelum masak dan berubah menjadi hijau kekuningan apabila masak.Kulit buahnya bersisik dan bermata byk.Daun nenas berserat dan berduri pada kedua belah sisinya.Buah nenas ni mengandungi byk vitamin C...maka mmg baguslah dimakan...


Nenas ni boleh dimakan sahaja atau digunakan dlm masakan seperti tart nenas,jem nenas,kek nenas,nasi goreng nenas,jus nenas,acar nenas dan lain2 lagilah...
Utk hari ni Ummi menggunakan nenas sebagai menu masakan tgh hari Ummi,...iaitu Pajeri Nenas...Selalunya ,...kalau kita pi mkn kenduri kahwin di sebelah utara amnya,..mesti ada pajeri nenas kan...Jadi hari ni ,Ummi sertakan resepi utk buat pajeri nenas ya,...


Bahan2nya:

1) buah nenas yg dibuang kulit dan matanya serta dipotong seperti di atas (setelah dipotong ,Ummi rebus nenas tadi bersama 2 camca besar gula utk mengenakkan lagi pajeri nenas ni)
2)bawang merah,halia dan bawang putih yg dihiris halus
3)bunga cengkih,bunga lawang,kulit kayu manis dan biji pelaga (serba sikit)
4)rempah daging yg dimesin bersama ngan sebiji bwg besar dan sebiji bwg putih
5)santan
6)sedikit ikan bilis (ditumbuk kasar)
7)sebelah gula kabung
8)1 camca besar kerisik
9)sedikit garam

Cara2nya ;
-tumis dahulu bhn no.2 dan no.3 sehingga garing,...jgn sampai hangus la plak..
-kemudian masukkan rempah yg tlh dimesin tadi
- masak sehingga pecah minyak ya
-setelah pecah minyak,..masukkan buah nenas tadi dan gaulkan,.
-selepas itu,masukkan santan dan garam,
-setelah mendidih,...masukkan gula kabung,ikan bilis dan kerisik.masak sehingga menjadi pekat.
* Ummi tak letak air asam sbb buah nenas ni pun dah mengeluarkan asamnya..

Taraa......dah siap


Selamat mencuba ya..

Comments

  1. hahah..bagus2 letak resepi..sbb adek akak ni mmg selalu lupa resepi..asal nak masak ja tepon mak...heheheheh...buh lagi resepi len..erm asam pedas plak la...

    ReplyDelete
  2. ok ok...no problem...mmg ummi nak buat blog ni berguna tuk semua org terutama buat org yg lupa resepi la....sambil2 tu bleh bg idea kat semua yg tak dak idea nak masak....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..