Entry tertunggak......layannnzzzz


Eeelllooo....Assalam...


Ha..ha..ha...nak tergelak besar lah Ummi....mesti kengkawan heran ngan kerajinan Ummi...Layannnzzzz ajalah ye jgn tak layannzzzz...nak letaklah plak entry yg tertunggak....dah seminggu dok peram tak ltk jugak2 entry ni....
Gambar ...bukan main beria2 ambik....mengalahkan reporter newspaper.....nak update...Yarabbi..malas tak terkira...Ni kalau betul2 jadi reporter,..mau bankrup la...bisness news kan..kan....
Minggu lps Mak Ummi ada buat tahlil kat surau taman umah Ummi ni....Mak Ummi ada order nasi tomato utk dijamu para jemaah surau kat sini....Jadi Ummi ambik la kesempatan buat 2 jenis pencuci mulut....jadilah kan....Tahlil ni buat kat surau aja,...kecil2an aja..jamu jemaah surau aja...tak ramai pun...Hidangan nasi tomato tak plak Ummi snap pic dia...padahal menu tu mmg sedappp bangat...Terlupolah plak den...bukan apo teruja ambik gambar kuih sendiri kekeke.....



Kuih tako....Resepi ni neighbour Ummi yg kasi...Ummi suka sangat ngan kuih ni...tp nak buatnya melotihkan tgn jugak lol....Buatnya renyah,..nak makannya sodaapppp...

Bahannya:

Utk color hijau
4 oz tepung kacang hijau
10 oz air
1 sudu teh soda bikarbonat
30 oz air pandan
250gm gula
*Campurkan kesemua bahan ini dan tapis.

Utk color putih
3 oz tepung kacang hijau
10 oz air
30 oz santan
sedikit garam

Cara2nya:

Kedua2nya masak di dlm berlainan kuali tetapi hendaklah dikacau pada waktu yg sama.Jgn berhenti mengacau...Kacau sehingga pekat.Kemudian setelah pekat tutupkan api dan tuangkan selang seli kedlm acuan.Sejukkan.Setelah sejuk,..bolehlah dipotong.Mmg sedap kalau makan masa ia sejuk2...



Ini plak agar agar kristal.....apasal Ummi kasi nama camtu....bukan apa..anak2 Ummi cakap agar agar ni nampak cam kristal.....padahal agar agar biasa aja...

Resepinya:

25gm agar agar tali
2 liter air
1 1/2 cawan gula
1 sudu besar pati sirap rose
1 sudu besar pewarna kuning telur
2 helai daun pandan

Cara2nya:

Masak agar agar tadi ngan air.Ltkkan daun pandan utk mewangikannya.Setelah mendidih ,.ltkkan gula plak.Setelah itu bhgkan kepada dua bhgn.Satu diletakkan sirap rose dan satu lagi diletakkan color kuning telur.Tapiskan adunan rose ke dlm acuan.Tunggu sebentar,biar ia agak2 keras skit.Setelah ia keras,..cakar2kan permukaannya dan baru masukkan adunan kuning telur tadi.Kemudian biarkan ia keras dan sejukkan.



Taarraaa..inilah pencuci mulut yg Ummi hidangkan buat jemaah surau minggu lepas...

Comments

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..