Menu berbuka hari ni...


Assalam..

Sempena bulan Syaaban yg masih ada ni dan masih ada hari yg tak berganti...ummi ambik kesempatanlah berpuasa hari ni.....Puasa di hari yg bukan di bulan Ramadhan mmglah mencabar...tambah2 plak dgn cuaca yg amat panas....bayangan air aja berlegar legar di kepala otak ummi ni...ermmm muka tak tahu malu..cam budak2 plak ummi ni.....dahaga ya Rabbi shj yg tahu...tp demi nak mengganti puasa yg tak habis lagi...ummi gagahi jua...hehehehe.....
Apa yg ummi berbuka tadi..ermmm selera anak2 juga ummi pilihkan...ya.lah kan...nnti anak2 nak makan sama2 ngan ummi....biarlah diaorang berselera...



Ikan Seludu Masak Lada Hitam.

Ummi tak tahu la plak ye org lain panggil ikan ni apa..tp setahu ummi org2 kat belah utara ni tahu apa itu ikan seludu...isinya sedap..rupanya plak nak macam ikan duri..tp bukan ikan duri ye...Ni ummi attachkan jugak resepinya ye....mcm yg mak ummi ajarkan,....kalau dlm pantang buat camgini ermmm sedap bila dimakan ngan nasi2 panas2....tp guna ikan yg lainlah ye...hehehe..

Bahan2nya:
3 ketul ikan - digoreng dahulu
1 labu bwg besar dan 1 ulas bawang putih dan 1 inci halia - dimesin
1 sudu besar biji lada hitam - dimesin
air asam jawa
garam dan sedikit gula
hirisan bawang besar dan cili padi

Caranya:
Tumiskan bhn2 mesin tadi sehingga agak2 garing dan harum baunya.Setelah itu masukkan lada hitam yg dimesin tadi.Gaul sebati.Kemudian masukkan air asam jawa dan gaul dan biar sehingga agak2 kering.Last baru masukkan garam,gula ,hirisan bawang dan cili padi.Gaul sebati dan tuangkan keatas ikan yg tlh digoreng tadi...



Kari Daging @ Gulai Daging
Inilah menu favourite anak2 ummi....Ltk plak ubi kentang di dlm nya...sedappp..Mkan plak nasi ngan kari ni yg diltk skit kicap manis...berselera..dari satu pinggan nak tambah plak satu pinggan lagi....mcm itulah anak2 ummi....


Bendi rebus ngan sambal belacan

Comments

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..