Apom cekelat....


Assalam...yuhhuuu..

Semalam sambil2 berblogwalking....ummi teberkenan la plak ngan resepi yg dipamer dlm blognya Deliah...Oh sungguh mudah bangat resepinya...Tak sabaq ummi nak menerai....Bahan2 yg diperlukan pun dah mmg ada kat umah...so tak yah la nak bersusah payah mencarinya..hehehe
Taapppiiii di sebalik kegairahan nak buat apom ni...hehehe....ummi sudah terlupa nak ltk satu bhn...hahaha...bhn yg plg basic plak tu....nak tau apa dia....Bahannya adalah telor....ermmmm camna lah ummi ni ye...kuat lupa la plak..telor sebiji pun boleh lupa hehehe...Wlaupun terlupa ngan sebiji telor ni..hihihi.....apom ummi tetap menjadi dan lembut sekali....so lps ni bagi sesiapa yg nak buat apom ni tak yah ltk telor pun jadik lah....tapi ummi ada buat perubahan sedikit kat resepinya...kiranya taklah ikut sebijik2.....Saja2 try..tak sangka la plak menjadi...
Korang tak caya cuba try esok...



inilah hasilnya setelah diubahsuai resepi asalnya...
Apom cekelat a.k.a apom chocolate

Bahannya;

1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan air (ummi guna 1/2 cawan susu dutch lady kotak perisa coffee)
1 biji telur (ummi tak letak lansung hehehe..)
1/2 sudu teh soda
2 sudu besar serbuk koko

Cara2nya:
Mix semua bhn dgn mixer atau bubuh aja dlm blender kesemuanya dan blend sehingga sebati...
Masukkan ke dlm acuan dan kukus dlm 10-15 minit...



ermmm mengembang...


masih gebu gitu w/pun adunannya tak diletakkan telor..hehehe...
jgn tak try.....senang sangat ummi cakap lu..hehehe.

Comments

  1. Assalamualaikum Ummi

    sedap nie sarapan pagi ngan apam cokelat...

    ReplyDelete
  2. erm,..mmg pun nak buat pun senang..anak2 pasti suka...anak2 ummi suka...diaorang ckp cam kek cekelat...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petang tadi pekena pengat pisang..

Homemade mulberry kordial...

Kerabu sardin pembuka selera..