Rebung Madu.....


Salam Maal Hijrah,....

Salam buat semua...Ummi harap sahabat2 Ummi dlm keadaan yg baik dan sihat...tambah2 sekarang ni kan cuti sekolah..mesti ada yg tgh enjoy bercuti dan berholiday...
Pagi tadi Ummi belek2 la kat tepi umah Ummi....ya lah...Ummi ada tanam lebih kurang 5 pohon buluh madu....Belek punya belek...nampak ada rebung yg boleh diambil ni..apalagi...hajat nak buat pajeri rebung mesti jadi la...Pohon buluh Ummi ni semakin menjadi2 sekarang...dah byk rebung yg Ummi kutip..dan kasi kat mak la,..makcik la..dan jiran Ummi...Ummi pun dah makan rebung ni kira dah 2X dah la...Sedap lagi makan rebung yg fresh dari rebung yg dibuat jeruk...
Hari ni hajat Ummi nak bikin pajeri rebung tercapailah sudah.....Inilah hasilnya...jeng..jeng..




Pajeri rebung madu..

Kalau nak resepinya...bolehla lihat disini..sama aja caranya cuma Ummi gantikan ikan bilis ngan udang kering...

nota: terlupa la plak nak snap gambaq pohon buluh Ummi..lain kalilah ye...

Comments

  1. salam ummi
    salam maalhijrah ..
    kak ilah mmg minat nak tanam buluh madu.. tapi dok umah goment ni susah.. atas lagit. nak tanam kat kebun dimelaka tak de org jaga. 4 thn lagi baru abg pencen.. mana ummi beli benih? sepupu di kedah dah tanam 2 kampung.. 1 kg dia 1kg nenek.. dah puas makan hasil jualan.. ka tmelaka ada di lendu benih tu dijual..

    ReplyDelete
  2. Salam maal hijrah Kak Ilahjy,..ummi beli benih ni di nursery aja...kat kedah ni mmg ada jual..sepohon benih dlm rm8 aja..Ummi tanam dlm 5 pohon kat tepi umah...tak sangka,..boleh dpt byk rebung..asal2 tu saja aja nak kasi cantik tepi umah..tp tak sangka rebung pun boleh makan...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..