Spaghetti Cacamarba hidangan buat anak anak...


Salam blog buat semua...

Bersua kembalii...kembalii...Makan apa lunch tadi?????Hari ni Ummi buat menu spesel buat anak2 Ummi...Menu malassss....simple dan senang...Almaklumlah ye..semua..kan sekarang ni school holidays ,..jadi anak2 mmg dok ada kat umah la...Hari2 memikiorkan nak masak apa buat anak2...Kekadang tu masak..tp tak dimakan pun oleh anak2...Kalau sesapa yg dok kat tempat Ummi mesti rasa boring nak masak..kan...Itu pun ,..nasib baik En.Hubby makan jugak....tp time dinner ajalah..ermmmm...sedihkan...Masak byk2 tp tak habis....membazir aja...Anak2 hanya tau layan makan roti aja...roti...roti..roti...muak lah....Sebenaqnya anak2 Ummi ni seronok sebab holiday..tak yah pi sekolah...boleh maaaiinn aja...tu yg makan pun tak berapa kisah sgt....
Hari ni Ummi buat spaghetti cacamarba .....ermm makan la plak...yalah...menu yg mereka suka...Jenuhlah Ummi ,..kalau hari2 nak buat menu yg anak2 suka...sebab menu yg mereka suka ni...ada gak yg payah dan lambat nak disediakan...tp insyaAllah Ummi akan ushakan jugak...
Jom layan menu lunch anak2 Ummi......





Inilah Spaghetti Cacamarba yg Ummi bikin lunch tadi...Mudah dan simple...Apasal Ummi kasi nama Spaghetti cacamarba...ya rahsianya adalah kerna Ummi ltk mcm2 isi di dlmnya....Nak try ke....Cuba tiru kat bwh ni..Rasa2nya sahabat2 Ummi lagi terror drpd Ummi...

Bahan2nya:
Spaghetti - sepeket (ikut masing2 kalau nak rebus byk mana,...Rebus dulu ye..ltk skit je minyak masak dlm air rebusan tu)
5 sudu makan cili kisar
1 tin tomato puree
2 ulas bwg putih - dihiris halus
1 labu bwg besar - dipotong dadu
1 btg carrot - dipotong dadu memanjang
2 biji tomato - dipotong dadu
1 biji cili hijau - dibuang biji dan dihiris halus2
sedikit hirisan daging
sedikit hirisan ayam
sedikit hirisan isi crab
sedikit garam dan gula sebagai perasa.
sedikit udang yg dibuang kulitnya (senang nak makan)

Cara2 buat kuahnya;
Mula2 tumiskan dulu hirisan bwg putih dan bwg besar sehingga agak2 layu.
Kemudian masukkan cili kisar..masak sekejap
Lepas tu masukkan tomato puree dan gaul sebati.Ltkkan sedikit air..
Setelah itu baru masukkan daging,ayam,udang,crab dan carrot.
Masak sebentar sehingga kuahnya agak2 nak pekat.
Kemudian masukkan garam dan gula.
Last baru masukkan tomato dan hirisan cili hijau tadi..dan gaul sebati..
p/s; ikut citarasa masing2 ye nak pekat camna...

SELAMAT MENCUBA

Comments

Popular posts from this blog

Kerabu sardin pembuka selera..

Homemade mulberry kordial...

Petang tadi pekena pengat pisang..